Úvod – Kodaň a Malmö

Tento rok nám sviatky nevyšli úplne ako sme si predstavovali. Zvyčajne už dlho dopredu máme nakúpené. Tento rok však bol iný. Nastalo viacero komplikácií, a preto sme si nemohli dovoliť odcestovať v zime niekam ďaleko. Ale nejakej cesty sme sa vzdať nechceli. Plán bol odísť najskôr 26. a vrátiť sa najneskôr na Silvestra. Majka tento raz len čakala čo to bude.  A tak som presne 21.12. kúpil náš spoločný darček pod stromček. Letenky z Krakova do miest Kodaň a Malmö.

Cestou tam sme mali letenky so spoločnosťou Ryanair za závratných 9,9€ na osobu a domov z Kodane za 25€ Norwegian. Takže celkom fajn ceny na to, že som to kupoval necelý týždeň pred odletom.  Najlepšie bolo, že Majka celý čas nevedela kam pôjdeme. Omylom som sa však prezradil, keď sme boli s kamoškou na vianočných trhoch. Pýtala sa kam ideme a mne vykĺzlo, že jej nemôžem povedať, do ktorých krajín máme namierené. Množné číslo dramaticky zredukovalo počet možností skoro na 0 a Majka tak začala tušiť náš severný smer.

Potom už len klasika počkať do štedrého dňa a tam si našla nádherne v skicári upravený boarding pass.

Deň 1 – 27.12. 2017 – Kodaň a Malmö – Zase IKEA v Krakove?

Po vianočnom zhone nastal deň odchodu. Nakoľko Krakov patrí medzi naše obľúbené mestá, rozhodli sme sa, že vyrazíme o deň skôr a pozrieme si aj vianočné trhy. Ráno sme nastúpili do auta a hurá smer Poľsko.

Prvou zastávkou mala byť opäť IKEA, ako v každom meste kde sa nachádza. Najhoršie je, že tam Majka vždy niečo nakúpi. A nebolo tomu inak ani v tomto prípade. Zas sme nakúpili nejaké veci do nášho budúceho bytu.

Po nákupe sme sa presunuli k hotelu. Tento krát sme bývali priamo pod hradom v Hotel Pod Wawelem a objednali sme ho ako vždy cez booking.com . Cena za noc bola celkom fajn 41€.  Horšie to už bolo s parkovaním. Parkovali sme hneď vedľa hotela v podzemnej garáži za cca 14 € na celý deň.

Veci sme si hodili na izbu a vybrali sme sa do mesta okuknúť čo majú od minulého mesiaca nového. Boli sme tu totiž na konci novembra, keď sme šli do Maroka.

Bývali sme schválne rovno pod hradom aby sme sa tam išli pozrieť.  Vybehli sme preto pred hotel a hore kopčekom na hrad. Bolo dosť chladno a prejavilo sa to aj na počte turistov. Čakali sme ich viac. Výhodou bolo, že sme si to tam mohli obzrieť bez davu ľudí a pôsobilo to lepším dojmom.

Z hradu sme sa presunuli smerom ku štvrti Kazimierz. Tam sme sa trošku pomotali a vychádzkovým tempom sme sa postupne presúvali na Rynek Glowny. Všade na internete sa píše, že trhy končia 26.12., ale viac ako polovica stánkov ostáva na svojom mieste až do nového roka. Neskutočne to tam voňalo a aj my sme sa nechali zlákať na dobroty zo stánkov.

Po prehliadke dobrôt sme sa presunuli do obchoďáku – Galeria Krakowska. Tam sa konali výpredaje, ale bolo tam naozaj veľké množstvo ľudí, a preto sme tam moc dlho neostali.

Keďže už bolo dosť neskoro tak sme sa rozhodli vrátiť nazad do mesta. Opäť krížom cez námestie.  A tu sme sa pustili do všetkého čo tam mali. Ako keby sme týždeň nejedli. Ochutnali sme oštiepok, huby, ananás v čokoláde… Potom už len s plným bruchom do hotela a spať.

Deň 2 – 28.12. 2017 – Kodaň a Malmö  – našli sme terč pre Angry Birds…

Ráno nám to letelo po dlhej dobe konečne v rozumnom čase, a preto sme mali čas sa aj v kľude naraňajkovať. Po raňajkách presun na parkovisko po auto a hurá na letisko.  Po príchode na letisko som zaparkoval opäť ako minule na vonkajšom parkovisku kde momentálne prebieha akcia a za víkend pýtajú 69 zlatiek.

Do odletu bola nejaká hodinka a pol, a preto sme šli rovno smerom k odletovej bráne. A tu sa nám stala celkom úsmevná príhoda. Pred security som si ešte organizoval veci a zrazu počujem známy hlas. Kamoška zo Žiliny letela tiež z Krakowa, ale do Milána. V Žiline ju človek nestretne čo je rok dlhý a stretneme sa v Krakowe na letisku.

Spoločne sme sa presunuli na bezpečnostnú kontrolu a ja aj ona sme sa smiali, že nás určite opäť vyberú bokom na kontrolu. Mne sa to totiž deje bežne. Nepamätám si let, kedy by som prešiel bez problému a dodatočnej kontroly. Samozrejme keď vyliezali veci von tak moje šli bokom a už si ma volal zriadenec či to je moje.  Prezrel ich a samozrejme bolo všetko v poriadku. Potom sme si ešte sadli do kaviarne a prehodili pár slov pred odletom.

Let prebehol v pohode a krátko po 11 pristávame na letisku v Malmö.  Toto letisko je naozaj maličké, a preto z neho vyleziete naozaj rýchlo. Do mesta sa dá následne jednoducho dostať prostredníctvom autobusu spoločnosti flygbussarna. Lístok sa dá zakúpiť jednoducho cez internet za 105 švédskych korún čo je cca 11€. Prípadne sa dá lístok kúpiť aj v automate v príletovej hale za 115SEK (12€).

Cesta do centra trvala autobusu približne 30 minút. Pár minút pred jednou tak vystupujeme v centre a začína sa naša návšteva tohto severského mesta.

Malmö – autobus z letiska

Malmö – hlavná stanica

Od hlavnej stanice sme sa postupne presunuli na námestie Stortorget. Obzreli sme vianočný stromček a pokračovali sme po pešej zóne ďalej mestom. Tu bola Majka ako v siedmom nebi. Veľké množstvo obchodíkov z bytovými doplnkami ju nenechalo chladnou. Samozrejme sa musel v každom zastaviť a neostalo to len pri obzeraní, a tak si domov nesieme ďalšie drobnosti do bytu.  Postupne sme sa presunuli až ku kostolu Sv. Jána.

Malmö – prechádzka mestom – hlavné námestie

Malmö – prechádzka mestom

Odtiaľ sme začali meniť smer a postupne sme sa vracali. Obišli sme Malmö Konsthall, operu, Sankt Petri skola a mestskú knižnicu.  Knižnica v Malmö je naozaj nádherná budova. Keby sme také niečo mali aj u nás určite by sme sa za ňu nemuseli hanbiť..

Prechádzka mestom pokračovala ďalej cez hradný park okolo kasína až ku hradu. Zaujímavosťou bol najmä mlyn, ktorý bol veľmi pekný a fotogenický. Hrad nám pripadal nič moc a vôbec nás neoslovil aby sme ho navštívili aj vo vnútri.

Malmö – prechádzka mestom – knižnica

Malmö – prechádzka mestom – mlyn

Malmö – prechádzka mestom – hrad

Ďalšou zastávkou bola budova Turning Torso.  Tento mrakodrap dokončili v roku 2005 a po dokončení sa stal najvyššou budovou v Škandinávii, najvyššou obytnou budovou v EÚ a druhou v Európe. Mne osobne pripadal, ako terč pre bláznivé vtáky  hry Angry Birds.

Kúsok od veže bolo aj krásne nábrežie s výhľadom na Øresundsbroen alebo Öresundsbron (dán. Øresundsbroen, švéd. Öresundsbron) alebo po slovensky Öresundský most/Most cez Öresund.  Je to zavesený most, ktorý spája dánske hlavné mesto Kodaň so švédskym Malmö ponad Sundský prieliv. Je najdlhším kombinovaným (železnica/cesta) mostom v Európe.

Keďže už bol pomaly večer, zapadalo slnko a pohľady boli neskutočne fotogenické. Pobudli sme tu chvíľu a vychutnali sme si tento moment.

Potom sme sa pomaly začali presúvať nazad do centra mesta aby sme sa navečerali. Cestou tam sme sa ešte zastavili na námestí Lilla torg s obrovskou lampou uprostred.

Malmö – prechádzka mestom – most do Dánska

Malmö – prechádzka mestom – Turning Torso

Malmö – prechádzka mestom – západ slnka

Malmö – prechádzka mestom – Lilla Torg

Po jedle sme sa už len presunuli na vlakovú stanicu odkiaľ sme ďalej pokračovali do Kodane. Vlaky chodia každých 20 minút a lístok si môžete zakúpiť priamo z automatu na vlakovej stanici. Nás stál lístok 111 švédskych korún čo je cca 11€.  Cesta vlakom trvá približne 40 minút a vlaková stanica v Kodani je priamo v centre oproti zábavnému parku Tivoli.

Po vystúpení z vlaku sme sa už len presunuli do hotela. Mali sme objednaný hotel Saga priamo vedľa stanice a opäť sme ho objednávali cez booking.

Deň 3 – 29.12. 2017 – Kodaň a Malmö  – Prvý dotyk s Kodaňou

Ráno po prebudení sme sa najskôr naraňajkovali a potom hurá do mesta. Mali sme toho dosť veľa pred sebou a tak nebolo času nazvyš. Kúsok od hotela bol park Tivoli a tak sme urobili pár fotiek zo vstupnej haly a ďalej sme pokračovali smerom ku mestskej radnici.

Pokračujeme ďalej po obchodnej ulici Strøget, ktorá patrí medzi najdlhšie nákupné ulice na svete. Nachádzajú sa tam obchody rôznych značiek a okrem iného aj predajňa lego. Približne v polovici ulice zabočíme doprava a pokračujeme smerom na Christiansborg. Ten si obeháme, ale akurát je v rekonštrukcii a mnoho miest je tam uzavretých.

Kodaň – prechádzka mestom – vstup do Tivoli

Kodaň – prechádzka mestom – čo to tam čapujú?

Potom vychádzkovým tempom prechádzame krížom cez záhrady až ku kráľovskej knižnici. Ďalej sme mali namierené do Christianie, a preto sme prešli cez most na druhú stranu. Najskôr sme však odbočili opäť doprava a poobzerali sme si časť mesta Christianshavn. Pripadá nám to podobné ako v Amsterdame. Pofotili sme pár pekných uličiek a pokračujeme v pešej prehliadke okolo kostola až ku vstupu ku Christianii.

V súčasnosti v Christianii býva okolo tisíc ľudí, zväčša umelcov, aktivistov mimovládnych organizácií a iných alternatívcov a čudákov. Na nás toto miesto vôbec nepôsobilo moc dobrým dojmom. Predávajú sa tam drogy a vyzerá to tam ako po vojne, alebo v nejakom slume z tretieho sveta. Napriek tomu ako to tam vyerá je Christiania vyhľadávanou turistickou atrakciou a ročne ju navštívi okolo milióna ľudí.

Kodaň – prechádzka mestom – záhrady

Kodaň – prechádzka mestom – kde sú všetci?

Kodaň – prechádzka mestom – Christianshavn

Christiania- vstup

Christiania- vraj sa tu nesmie fotiť

Asi po pol hodinke sa odtiaľ presúvame na opačnú stranu mesta a mierime asi k jednej z najznámejších štvrtí Kodane – Nyhavn.  Je to v podstate prístav a sú tam naozaj krásne a malebné farebné domčeky. Je to veľmi fotogenické miesto, a preto je tam asi najviac turistov.

Kodaň – prechádzka mestom – Nyhavn

Ďalšou zastávkou je Malá morská víla. Ideme k nej po nábreží a cestou sa zastavujeme pri Amalienborg. V rámci spoznávania Kodane je Amalienborg pomerne populárnym miestom medzi turistami. Spoločne s  kostolom Marmorkirken tvoria veľmi súrodú dvojicu. Chvíľku tu pobudneme, obzrieme miestnych strážcov z čapicami ako v Londýne a pokračujeme ku víle.

Po slušnej prechádzke sme sa dostali až ku známej soche. Na fotografovanie sa však musíte postaviť do radu, lebo je tam naozaj dav ľudí. Nakoľko si nepotrpíme na fotky, kde sme aj my tak sme si ju cvakli len tak z diaľky. Bolo dosť chladno a fúkal nepríjemný vietor a preto sme sa rozhodli občerstviť v miestnom pojazdnom stánku.  Káva, čaj, čokoláda – všetko začínalo na 30 dánskych korunách čo je v prepočte asi 4€.

Kodaň – prechádzka mestom – námestie s kostolom

Kodaň – prechádzka mestom -cestou ku víle

Kodaň – prechádzka mestom -Malá morská víla

Kodaň – prechádzka mestom – Malá morská víla

Kodaň – prechádzka mestom -káva za 5€

Cestou späť sme sa vybrali priamo cez hviezdicovú pevnosť Kastellet , ktorá momentálne slúži ako kasárne.  Toto miesto pôsobilo neskutočne kľudným dojmom.

Nakoľko sme za sebou už mali podľa mobilnej aplikácie asi 20 kilometrov pešej chôdze a slnko začínalo pomaly zapadať, rozhodli sme sa že v tento deň vypustíme Tivoli a navštívime už len posledné miesto – zámok Rosenborg. Po prehliadke tohto miesta sme sa ešte presunuli  ku zastávke Norreport, ktorá je jednou z najrušnejších staníc v meste. A nie len to, vraj je to aj najrušnejšia stanica v celom Dánsku.

Potom už len presun do hotela a oddych pred ďalším dňom.

Kodaň – prechádzka mestom -Kastellet

Kodaň – prechádzka mestom – Rosenborg

Kodaň – prechádzka mestom – Norreport

Deň 4 – 30.12. 2017 – Kodaň a Malmö  – Superkilen? Čo to je?

Ráno po prebudení sme sa naraňajkovali a plánovali sme čo najskôr vyraziť. Trošku však pršalo a tak sme hodinku počkali, kým bude dážď miernejší. Okolo desiatej sme vyrazili smerom ku parku Superkilen. Tip naň sme dostali od kamošky. Tento verejný park sa nachádza vo štvrti Norrebro a zaujímavosťou je, že sa v ňom nachádzajú prvky z celého sveta. Napríklad stromy sú z Číny, lavičky z Brazílie, fontána z Maroka….

Je to naozaj zaujímavé miesto a určite stojí za návštevu. Išli sme tam autobusom priamo od hotela. Stala sa nám však vtipná príhoda a nastúpili sme na autobus na opačnú stranu. Nevadí. Pri knižnici sme vystúpili a počkali na ten istý autobus, ale opačným smerom. Po príchode do parku sme to tam trošku pofotili a hurá nazad do centra.

Kodaň – prechádzka mestom – Superkilen

V pláne bola návšteva veže Taarnet v paláci Christiansborg. Je to najvyššia veže v meste a je odtiaľ super výhľad. A najlepšia vec na jej návšteve je, že je zadarmo.  Žiaľ po príchode k nej sme prišli na to, že je zatvorená.

Smutne sme sa presunuli  cez rieku na druhú stranu. Bolo dosť chladno, a preto nám ako super nápad prišlo ísť na prehliadku loďou. Fakt super nápad. 😀 Vybrali sme si lacnejšiu Netto-Badene za 40 dánskych korún. Výlet loďou trvá približne hodinku a je to fajn spôsob na obzretie mesta.

Kodaň – prechádzka mestom – opera

Kodaň – prechádzka mestom

Po prehliadke sme sa opäť presunuli ku Nyhavn aby sme si urobili ešte zopár fotiek a a opäť cez nákupnú ulicu späť do hotela ohriať sa a dať si horúcu sprchu pred večerným Tivoli. Cestou do hotela sme si ešte kúpili niečo malé pod zub.

Na izbe sme si chvíľu oddýchli a potom už hurá do zábavného parku.  Do Tivoli Gardens sa dá vstúpiť viacerými vstupmi. Hlavný vchod býva zvyčajne najviac vyťažený, a preto môže byť výhodnejšie vstúpiť zboku od železničnej stanice. Vstupné do parku v čase našej návštevy bolo 120 korún čo je cca 16,50€.

Cez zimu je park naozaj veľmi pekne vyzdobený a neskutočne fotogenický. Prešli sme ho komplet a keďže bolo dosť zlé počasie tak tam ani nebolo tak veľa ľudí. Ceny za stravu a aj za jednotlivé jazdy sú rôzne a pre našinca je to asi aj dosť. Po nejakých dvoch hodinkách sme toho už mali dosť a tak sme sa rozhodli odísť smerom na hlavnú nákupnú ulicu.

Úlohou bolo zohnať magnetky za rozumnú cenu a najesť sa. Obehli sme niekoľko obchodíkov, kde ponúkali magnetky, ale všade boli dosť drahé. Neostávalo nič iné len si jeden obchod vybrať a kúpiť dačo. A tu sa nám stala opäť vtipná príhoda. S Majkou sme si vyberali a komentovali  cenovú hladinu magnetky. Pri platení sa na mňa potom  usmiala slečna za pokladňou a po slovensky sa ma spýtala, či to bude všetko. Ja som pekne poďakoval a povedal, že áno. Vyzeralo, že sa celkom dobre pobavila.

Táto situácia pokračovala, ešte asi tri minútky pri presune do miestneho KFC, kde sme s Majkou preberali situáciu čo sa nám pred tým stala. A opäť nás oslovil miestny chalanisko, že si môžeme objednať po slovensky lebo nám rozumie a volá sa Jirka. Celkom sranda za 3 minúty stretnúť ľudí čo vám rozumejú.

Potom sme sa už len trošku pomotali a išli sme spať do hotela.

Deň 5 – 31.12. 2017 – Kodaň a Malmö  – Ideme domov

Ráno sme mali plánovaný odlet o 8:40 z miestneho letiska. Budík sme si preto nastavili na dačo pred šiestou a pár minút po celej sme už kráčali na železničnú stanicu. Lístok na letisko sme si nemuseli kupovať nakoľko sme mali zakúpený 24 hodinový lístok, ktorý platí aj pri ceste na letisko.  Tam sme dorazili okolo siedmej a už sme len v kľude počkali na odlet.

Leteli sme so spoločnosťou norwegian a celkom fajn vychytávkou na našom lete bola wifi zadarmo. Prvý krát sme pridávali fotky na internet z lietadla. Celkom haluz.

Po pristáti v Krakove sme už len nasadli do auta a išli smerom do Žiliny s krátkou zatávkou na nákupoch v Bialsku Biala. Je tam náš obľúbený obchoďák Sfera. Majka si kúpila nejaké oblečenie a spokojná sa vrátila domov.

Záver

Kodaň a Malmö sú naozaj jedinečné mestá. Pre nás bol tento výlet fajn a je naozaj jednoduché sa do oboch miest dostať. Letenky sú bežne okolo 20-30€. Treba však brať do úvahy, že cena za letenky bude fakt len zlomkom celkového rozpočtu. Ubytovanie, strava a aj doprava po oboch mestách je výrazne drahšia ako u nás a treba na to myslieť.

Ak sa ti článok páčil tak ho kľudne pošli aj kamarátom. Nájdeš nás aj na našom facebooku a viac fotiek na našom instagrame. Ak sa chceš dozvedieť kto sme tak klikni sem.