Orava

Predĺžený víkend na Orave

Pár dní dozadu sme spoločne vyrazili na prvý predĺžený rodinný víkend a navštívili sme jeden z najkrajších regiónov na Slovensku, ktorým je Orava. V spolupráci so UpRekrea sme si vybrali parádne ubytovanie v malebnej dedinke Brezovica uprostred oravskej prírody. Výhodou je, že ak ste pracujúci, na takýto pobyt môžete využiť rekreačný poukaz – a môžu si ho uplatniť aj mamičky na materskej. Takže hurá za krásami domoviny aj tento rok!

Voľba pri ubytovaní padla na rezort Oravský Háj. Detský kútik, mini farma so zvieratkami, bazén, možnosť požičať si bicykle a kolobežky, skvelé jedlá pripravené z miestnej farmy… Čo viac si môže rodinka priať. Zatiaľ čo Majka kočíkuje a ukazuje Mili prasiatka a malé nemotorné žriebätko, ja si môžem zaplávať v bazéne alebo sa len tak motať po oravskej prírode.

Ale, samozrejme, nezostali sme celý pobyt len v rezorte, hoci keby sme sa tak rozhodli, určite by sme sa nenudili. Hneď vedľa v Tvrdošíne sa však nachádza Drevený gotický kostol Všetkých svätých, ktorý je zapísaný v zozname svetového dedičstva UNESCO, tak prečo to nevyužiť a nenavštíviť ho. A okrem tohto miesta sme obehali ešte pol Oravy – my na jednom mieste veľmi neobsedíme, ale to vy viete ?.

TOP atrakcia regiónu Orava – Oravská lesná železnica

Prvé miesto, ktoré sme počas predĺženého víkendu na Orave navštívili, bola Oravská lesná železnica. Tá je jednou z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc na svete a je unikátnou technickou pamiatkou. Pôvodne slúžila na zvážanie dreva. Dnes funguje ako turistická atrakcia. Cez letnú sezónu zo stanice Tanečník vyráža na svoju 15 minút dlhú cestu do stanice Sedlo Beskyd motorová drezina.

Nám sa podarilo výlet naplánovať tak, aby nás do sedla potiahla parná lokomotíva „Gontkulák“. Tento fešák na cestu vyráža len niekoľkokrát do roka a lístky si treba kúpiť vopred online. Vláčik išiel v nedeľu a už v stredu bolo vypredané.

Hlavná osádka vlaku boli rodinky s deťmi, takže sme s Mili úplne zapadli. Lístok treba rezervovať aj malým deťom, ktoré sa bez nároku na sedadlo prevážajú bezplatne. Zadarmo vám zoberú aj kočík. My sme ho pôvodne mali so sebou, ale nakoniec sme Milicu prehodili do nosiča, aby mohla pozerať na okolitú prírodu.

Okrem parnej lokomotívy bola zmena aj vo vozni, v ktorom sme sa viezli. Keďže šlo o slávnostnú jazdu, tak aj vozne boli vyzdobené farebnými stužkami. Vláčik to do cieľovej stanice zvládol za necelých 20 minút a cestou míňal niekoľko rozprávkových postáv ukrytých v lese.

Hore v sedle Beskyd má vláčik približne 20 minútovú prestávku. Predsa len je to už starý pán, tak si musí odfúknuť.

Počas prestávky sme si vybehli obzrieť miestnu rozhľadňu, z ktorej je nádherný výhľad na okolitú oravskú prírodu. Určite to stojí za to. A potom už len nazad nadol. Celá táto akcia s cestou nahor, prestávkou a cestou nadol vám nezaberie viac ako hodinku a pol. Ukončiť ju môžete potom v miestnom bufete. Keď sme boli my, tak predávali guláš. Paráda!

Oravské hojdačky

Hojdačka pod Mrvovou Kykulou na Orave

Zo železnice sme sa presunuli k ďalšej z hojdačiek v prírode. Nachádza sa približne 15 minút autom od železničky na hranici Oravy a Kysúc. Nájdete ju pod Mrvovou Kykulou v Kysuckej vrchovine priamo nad obcou Oravská Lesná a od altánku vedľa hlavnej cesty sa k nej dostanete za menej ako 10 minút. Nie je sa kde stratiť. Nájdete ju aj v našej mapke so 100 hojdačkami naprieč Slovenskom.

Hojdačka s výhľadom na Malú Fatru a zvonička Veľká Havrania

A keďže hojdačiek nie je nikdy dosť, tak sme sa následne presunuli k ďalšej. Tú nájdete v neďalekej Zázrivej. Hojdačka s výhľadom na Malú Fatru patrí medzi najpopulárnejšie na Slovensku a dovolím si tvrdiť, že právom, a keď sme už boli v tejto časti Zázrivej, tak sme si išli pozrieť aj jednu z najkrajších zvoničiek v chotári.

Nájdete ju v časti Veľká Havrania v kopci Koľaje pár metrov od horského hotela Veľká Havrania. Pôvodne bola zvonica postavená na vŕšku Klobúčô, ale niekto ju premiestnil. Nevieme kto, ale miesto si vybral parádne. Ten výhľad je mega! Aby sme si ho vychutnali dlhšie, tak sme si tu dali kofolu a nejakú tú kapustnicu a potom sme už len pokračovali do predposlednej zastávky dňa – do Salašu Syrex Zázrivá.

Ten sa nachádza na hranici obcí Zázrivá a Terchová a je známy svojou produkciou výrobkov zo syra. Kto by nemal rád zázrivské korbáčiky, však? Tu sme si dali poctivé halušky s bryndzou a slaninkou a po jedle sme si ešte odbehli na kopec oproti do Bačíkova.

Bačíkovo je miestna farma patriaca ku salašu, kde si môžu detičky obzrieť zvieratká. Malé kuriatka, mačiatka, ovce, kravy, mini ale aj maxi prasiatka. Vstupné pre dospelých je 2€ a malé detičky to majú zadarmo.

A krásny deň plný zážitkov na Orave bol za nami. Už nás čakal len presun na ubytovanie do obce Brezovica.

Oravský Háj v obci Brezovica

Ráno sme začali bohatými raňajkami. Výhodou rezortu Oravský Háj je, že majú vlastnú farmu a tiež si pestujú vlastnú zeleninu. Takže aj v raňajkovom bufete nájdete niektoré z ich produktov. Majku ale najviac potešil chlieb vo vajci, mne, naopak, padla do oka jaternica a tlačenka. To bežne doma na raňajky nejem, ale tu, prečo nie?

Po raňajkách sme zobrali Mili na krátku rannú prechádzku po miestnej farme. Kone, kravy, prasiatka, husy, zajace – detičky sa veľmi tešili, ale malé žriebätká sa páčili aj dospelým. Ak máte chuť, môžete sa ísť aj člnkovať na miestnom jazierku za sprievodu kvákania žiab. A koho baví rybárčenie, tak môže vyskúšať niečo chytiť. S radosťou vám potom váš úlovok upečú.

Oravský Háj myslí samozrejme aj a tých staršie narodených. Keď sa vám nechce chodiť kade tade, tak si môžete oddýchnuť v biobazéne, vo vírivke alebo vo vnútornom wellness centre. A zakončiť to môžete ochutnávkou vína. My moc na víno nie sme, ale vyzeralo to zaujímavo. Majú dokonca jedno vlastné.

Orava – Rio de Klin a Oravská Polhora

Keď si Mili odfúkla, tak sme nasadli do auta a presunuli sme sa do obce Klin, kde sa na kopci Grapa nachádza obrovská socha Ježiša Krista. Je to kópia slávnej brazílskej sochy v Rio de Janeiro.

Je vysoká 9,5 metra a je od nej nádherný výhľad na samotnú obec Klin, Oravskú priehradu, Námestovo, Vavrečku, Suchú Horu a Roháče. Zaparkovať sa dá priamo pri nej, ale my odporúčame krátku prechádzku od dolného parkoviska. Celkovo je to naozaj príjemné miesto a oplatí sa navštíviť.

Od sochy Ježiša Krista sme si to namierili do neďalekej obce Oravská Polhora, do časti Slaná Voda. A načo by ste tam chodili? Je to najsevernejšia obec na Slovensku obklopená pohorím Oravské Beskydy s vrcholom Babia hora. Už len to stojí za zmienku. Pozrieť si ho môžete z obrovskej lavičky v časti Slaná Voda. A ak vám to na návštevu nestačí, tak tam naviac nájdete aj komplex pralesov, ako aj jodo-brómové pramene známe ako kúpele Slaná Voda. Tie boli známe odpradávna. V Uhorsku ich poznali už okolo roku 1550. A to je teda fakt pekne dávno!

A to nie je všetko! Poznáte báseň Hájnikova žena? Tak práve tomuto dielu je venovaná expozícia v Hájovni pod Babou horou. Práve na tomto idylickom mieste v lone oravskej prírody sa v 80. rokoch 19. storočia často prechádzal básnik Pavol Országh Hviezdoslav a hľadal inšpiráciu k svojmu dielu Hájnikova žena. A ani sa mu nečudujem, prostredie je tam naozaj veľmi pekné.

Okrem lavičky, prameňov a hájovne tu ešte nájdete rozhľadňu. Rozhľadňa Slaná Voda je vysoká 16 metrov a je z nej nádherný výhľad na vrch Babia hora, na neďaleké Roháče a, samozrejme, aj na Oravskú priehradu. A je vedľa cesty, takže netreba chodiť ďaleko. Je vysoká 16 metrov a patrí medzi tie bezpečnejšie. Žiadny extrém sa nekoná.

Tvrdošín

A z rozhľadne nazad do Oravského Hája cez Tvrdošín. Tam sme si urobili krátku zastávku pri miestnom kostole. Drevený gotický kostol Všetkých svätých, ktorý je zapísaný v zozname svetového dedičstva UNESCO určite stojí za návštevu.

Z kostola sme pôvodne ešte chceli vybehnúť na miestnu rozhľadňu s hojdačkami, ale počasie nevyzeralo moc prívetivo. Tak sme zbehli len do mesta, že sa ideme najesť. Tu sme žiaľ moc nepochodili, keďže takmer všade varili len do 16:00. V poslednej reštike, ktorú sme vyskúšali sme sa aspoň opýtali, kde sa dá v okolí najesť. A možností bolo naozaj veľa. Buď Nižná, Trstená alebo Námestovo. 😀 Tak sme sa na to vykašľali a išli sme nazad do Brezovice.

Tu sme chceli ísť ešte na hojdačku v Brezovici a do samoobslužného bufetu, ale počasie hlásilo búrky a na oblohe to bol dosť veľký Mordor. Aj sms od bratov Poliakov prišla, že máme dávať pozor a nechodiť von.

A mali pravdu. Pár minút po príchode došla naozaj veľká búrka, tak sme si aspoň dali výbornú večeru a zrelaxovali sme na izbe.

Skanzen Zuberec a obec Podbiel

Počas posledného dňa na Orave sme mali naplánovaných hneď niekoľko zastávok. Takže ráno sme si na tomto krásnom mieste vychutnali posledné raňajky, pobalili veci a pokračovali do ďalšej zastávky.

Začali sme v obci Zuberec, kde sa nachádza jeden z najkrajších skanzenov na Slovensku. Síce sme tam už niekoľkokrát boli, ale to nevadí. My skanzeny môžeme, takže sme si to opäť raz zopakovali, no po prvýkrát s našim bábätkom v nosiči. Ukázali sme jej chalúpky zvnútra aj zvonku, ale aj tak ju asi najviac zaujal Studený potok, ktorý preteká stredom skanzenu.

Chvíľu sme sa tu pomotali a potom sme pokračovali ďalej. Cestou sme ešte obzreli Roháčsky expres. Ten momentálne premáva cez víkendy, ale v sezóne chodí denne. Odvezie vás od Habovky cez Zuberec okolo Brestovskej jaskyne, Múzea oravskej dediny až po Zverovku, kde začínajú turistické chodníky smerom na krásne Roháče.

Následne sme sa zo Zuberca presunuli do obce Podbiel, kde sa dodnes zachovala tradičná zástavba hospodárskych dvorov, charakteristická pre strednú Oravu. Tento komplex pôvodných drevených zrubových domov postavených v 19. a na začiatku 20. storočia nájdete v časti Bobrova raľa a mnoho z nich je dodnes obývaných. Niektoré slúžia ako ubytovanie, takže si môžete vyskúšať pobyt v takejto drevenici a preniesť sa pár rokov dozadu.

Oravský Podzámok

A poslednou zastávkou na potulkách Oravou bol Oravský Podzámok. Ľudové parkovisko za 5€ na hodinku bol skvelý nápad. Hlavne, keď som zistil, že trošku ďalej sa dalo parkovať zadarmo. Nabudúce budem vedieť.

Tu sme mali ambíciu vybehnúť hore s kočíkom, ale poviem vám, nebol to moc dobrý nápad. Nakoniec sme to vzdali a vrátili sme sa do mesta, kde sme sa najedli a zastavili sa pri Oravskom srdci s výhľadom na jednu z najväčších turistických atrakcií severného Slovenska – Oravský hrad, zamávali sme pltníkom na rieke Orava a vyrazili sme naspäť domov do Žiliny. A jedlo veru gastronomický zážitok nebol. Síce sme čakali dlho, ale moc dobré to veru nebolo. Cena tomu naozaj nezodpovedala, ale po celom dni sme mali naozaj hlad. Jediný, kto dostal svoju pravidelnú dennú dávku jedla bola Mili.

Za týchto pár dní sme toho na Orave stihli naozaj dosť a predĺžený víkend sme si užili na 100%. Už teraz sa tešíme, kam pôjdeme nabudúce.

Dovolenka na Slovensku je vždy dobrý nápad. A keď sa dá využiť poukaz na rekreáciu, tak je ešte lepší.

Dúfame, že vás náš článok aspoň trošku inšpiroval a nájdete si v ňom pár inšpirácií kam na výlet na Orave. Viac tipov na výlety nájdete na našom blogu Cestuj za menej a na sociálnych sieťach instagram a facebook.

Vidíme sa na Orave!

ĎAKUJEME

*Článok vznikol v spolupráci s UpRekrea, kde si môžete zarezervovať ubytovanie s využitím rekreačného poukazu na Slovensku.