Stuttgart - Mestská knižnica

Na otočku v Stutgarte! Autá, knihy, fašiangy!

Mesto Stuttgart nepatrí medzi hlavné turistické ciele väčšiny ľudí navštevujúcich Nemecko. Napriek tomu sme sa s partiou kamarátov dohodli, že tam spoločne vyrazíme. Čisto pánska jazda, baby nechávame doma. Pôvodne nás malo ísť viac, ale ako to pri ľuďoch milujúcich cestovanie býva, hlavným problémom bolo zladiť termín.

Nakoniec sa mi podarilo koncom januára nájsť letenku na termín koncom februára so spoločnosťou Laudamotion za 10€. Oslovil som Maťa z Tour De svet, Tonica a Mira. Cena ich presvedčila a neostávalo nič iné, len počkať pár dní do odletu.

Hlavným cieľom cesty bola návšteva Múzea Mercedes-Benz a ochutnávka miestnych špecialít.

Smer Stuttgart – mesto automobilových fanúšikov

Pre mňa začal výlet už v pondelok 24. 2. 2020, nakoľko sa mi skoro ráno nechcelo šoférovať. Normálne som si odpracoval osmičku v robote a popoludní som vyrazil smer Bratislava. Naposledy sme boli s Majkou veľmi spokojní v Boteli Dunajský pivovar. Voľba bola preto jasná, opäť som si cez booking objednal ubytovanie v tomto zariadení. Ak plánujete cestu do Bratislavy, tak je to naozaj veľmi pekné a romantické miesto.

Odlet z Viedne bol plánovaný na 7:40. Zraz na Tyršovom nábreží o 5:30. Krátko po pol šiestej bola naša zostava kompletná a vyrazili sme smer viedenské letisko. Zaparkovali sme na Parkingu C za 24,9€. Pri 4 ľuďoch to nebola taká hrozná položka a ocenili sme blízkosť terminálu nie len pred odletom, ale i po prílete.

Ráno vo Viedni

Výlet sme zahájili v salóniku na letisku a po cca 20 minútach sme sa presunuli k odletovej bráne, kde sa pomaly finišovalo s nástupom do lietadla. Sedadlá vyhekoval Maťo na jednotku. Všetci 4 sme sedeli v prvej rade. Do lietadla som nastupoval posledný a vystupoval som prvý.

Po necelej hodine letu nás Stuttgart privítal zamračeným počasím a zdravotníckou jednotkou na pristávacej dráhe. Najskôr z lietadla vypustili pána, ktorý mal počas letu nejaké zdravotné problémy. Dúfam, že bude v poriadku.

Potom sme boli konečne na rade i my. Presunuli sme sa k zastávke S Bahn smerujúcej do centra mesta. Lístok na verejnú dopravu som kúpil v miestnom automate. Denný skupinový lístok na zónu 1-2 (Zóna 2 je napríklad miestne letisko) stál výhodných 12€, tj. 4 eurá na osobu.

Nekašle tu niekto?
Stuttgart - Vitajte v meste!
Stuttgart – Vitajte v meste!
Celodenný skupinový lístok stojí 12 € pre 5 ľudí
Stuttgart - S Bahn
Stuttgart – S Bahn

Čo vidieť v Stuttgarte?

Feuersee a Kostol sv. Jána

Prvou zastávkou bol Kostol sv. Jána, ktorý vybudovali počas 19. storočia. Nachádza sa na brehu malého jazierka Feuersee. Tak sa volá i zastávka S Bahn, na ktorej sme vystúpili. Kostol sa v minulosti nevyhol bombardovaniu počas 2. sv. vojny, čoho dôkazom je symbolicky nedokončená veža, ktorá predstavuje akýsi pamätník.

Markthalle a okolie

Od kostola sme sa za jemného dažďa postupne presunuli uličkami starého mesta až ku Stuttgarter Markthalle. Cestou sme si pozreli jeden celkom pekný kostolík – Kostol sv. Márie. Keď sme dorazili ku trhovisku, tak bolo žiaľ zatvorené. Ak by ste sa ale nejako ocitli v meste Stuttgart, určite sa tam choďte pozrieť. Je to obrovské trhovisko o rozlohe 5000m štvorcových, kde sa nachádza množstvo predajcov. Otvorené je tam takmer každý deň od 7:30 – 18:30.

Námestie Shlossplatz a okolie

Nakoľko sme ušetrili čas, pomotali sme sa trošku po meste. Samozrejme sme si nenechali ujsť Námestie Schlossplatz, ktoré je jedným z najobľúbenejších miest domácich obyvateľov i turistov. V jeho okolí sa nachádza niekoľko zaujímavých miest, ktoré stoja za návštevu. Jeden z najmladších mestských zámkov v Nemecku – Neues Schloss, evanielicko-luteránsky kostol Stiftskirche a Altes Schloss.

Potulky po meste
Altes Schloss
Potulky mestom

Mercedes – Benz múzeum

Po kultúre v podobe pešej prehliadky mesta sme sa opäť presunuli na stanicu S-Bahn. Išli sme tam po jednej z najrušnejších nákupných ulíc v Európe – Königstraße . Na pláne bol hlavný bod programu – Múzeum Mercedes-Benz. Po menšej komplikácii s meškaním vlaku (meškalo to viac ako 20 minút…), sme sa presunuli na zastávku Neckarpark, ktorá sa nachádza v blízkosti múzea.

Spolu s nami vystúpilo niekoľko rodiniek s deťmi. Už budova múzea je veľmi pekná. Vstupné do múzea je 10€ pre dospelého a 5€ pre deti. Otvárajú ráno o 9:00 a môžete tam stráviť celý deň až do 18:00. Pozor však na to, že v pondelok je zatvorené. V cene máte audio sprievodcu a skrinky v šatni, kde si môžete odložiť veci.

Budova múzea má 8 poschodí a vznikla na oslavu pánov Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha, dvoch nadšencov, ktorí v 19. storočí v malej dielni pri Stuttgarte stvorili prvý automobil. Múzeum mapuje históriu výroby značky Mercedes-Benz a dokopy tu nájdete viac ako 1500 kusov rôznych modelov(automobily, motory, rôzne inštalácie, pretekárske kombinézy…). Asi najvzácnejší je jeden z prvých prototypov, ktorý stvorili dvaja talentovaní Nemci.

Prehliadku sme začali na najvyššom poschodí budovy v sekcii venovanej histórii a špirálovito sme sa postupne prepracovali až dole k tomu aktuálnemu, čo značka ponúka. Celkovo sme v múzeu strávili viac ako 2 hodiny a naozaj sa nám tam veľmi páčilo. Toto miesto je povinná zastávka pre každého automobilového nadšenca.

Určite odporúčam návštevu i rodinám s deťmi alebo ľuďom na vozíčku, nakoľko je múzeum kompletne bezbariérové. Takže za toto palec hore.

Radšej raz vidieť, ako 100x počuť

Prechádzka po múzeu
Mercedes - Simplex 40 PS
Mercedes – Simplex 40 PS
V múzeu nájdete rôzne zaujímavé exponáty
Mercedes - Benz múzeum
Nastupovať, odchádzame!
Kámo, kde mám fáro?
Mercedes - Benz múzeum
Mercedes – Benz múzeum
Nájdete tu naozaj rôzne zamerané expozície
Stuttgart: Mercedes - Benz múzeum: Časť expozície je venovaná úspechom na poli automobilových pretekov
Stuttgart: Mercedes – Benz múzeum: Časť expozície je venovaná úspechom na poli automobilových pretekov
Nájdete tu i kombinézy populárnych jazdcov z F1
A samozrejme i monoposty
Mercedes - Benz Múzeum
Mercedes – Benz Múzeum
Stuttgart: Mercedes - Benz Múzeum
Stuttgart: Mercedes – Benz Múzeum
Nachádza sa tu i mnoho interaktívnych prvkov pre deti
Pojem suvenír tu nadobúda úplne iný rozmer
Mercedes - Benz Múzeum
Mercedes – Benz Múzeum

Múzeum prasiat

Po prehliadke automobilov sme sa popri domovskom štadióne VFB Stuttgart presunuli k ďalšej zaujímavosti, ktorou bolo múzeum prasiat. Je to vraj najväčšie múzeum prasiat na svete! Nájdete tam obrovské množstvo malých, ale aj veľkých sošiek prasiat a nechýba tam ani chutná kuchyňa. Do múzea sme nešli, ale miestne špeciality sme samozrejme ochutnali. Vyhral miestny burger za cca 17€. A bolo to výborné.

Väčšinu plánovaných aktivít sme mali za sebou. Ostávali nám posledné dve. Fašiangový karnevalový sprievod a miestna knižnica.

Stuttgart – Karneval a knižnica

Opäť sme sa presunuli verejnou dopravou do centra mesta, kde už bol karnevalový sprievod v plnom prúde. Všade navôkol boli tisíce ľudí v maskách, hrala tam hudba a vládla tam naozaj dobrá nálada. Chvíľu sme sa tam pomotali, ale nakoniec nás z námestia vyhnal dážď.

Rýchlo sme sa presunuli do miestnej knižnice: „Stadtbibliothek Stuttgart” Knižnica v meste Stuttgart otvorila svoje brány prvým návštevníkom v roku 2011. Ako povedal Martin, z vonku vyzerá trošku ako väzenie – má podobu kocky a vyniká minimalisticky riešeným bielym interiérom. Otvorená je od deviatej do deviatej. Nachádza sa tam i strešná terasa a kaviareň, ktorá je otvorená do 18:00. V našom prípade však bola zatvorená z dôvodu dažďa.

Knižnica je kultúrnym centrom mesta a vôjsť dnu môže úplne ktokoľvek. Zaujímavosťou je napríklad nápis „Knižnica“. Ten je napísaný pomocou strieborných písmen v anglickom jazyku na západnej, v nemeckom jazyku na severnej, v kórejskom jazyku na východnej a v arabčtine na južnej stene budovy.

Stuttgart MHD
Stuttgart - Mestská knižnica
Stuttgart – Mestská knižnica
Odlet domov!

Zhrnutie a cesta domov

Po návšteve knižnice bol program nášho výletu kompletne naplnený. Videli sme toho naozaj veľmi veľa a ostávala nám už len cesta na letisko. Opäť sme sa tam presunuli verejnou dopravou linkou S2. Na odlet sme počkali v miestnom salóniku a krátko po deviatej sme už leteli smer Viedeň. Potom už len rýchly presun do Bratislavy na Tyršovo nábrežie, kde som prestúpil do auta a hurá domov do Žiliny.

Výlet bol za nami. Za naozaj pár korún sme si urobili perfetkný jednodňový trip. Určite si to zopakujeme i nabudúce. Celkové náklady nepresiahli 60 €.

• Letenka – 10 €
  • MHD + Doprava + Parkovanie – 15€
  • Vstupné do múzea – 10€
  • Iné ( jedlo, suveníry…) – 25 €

Tak kam pôjdeme nabudúce?