Jazero Bohinj a Tiesňava Vintgar

Výlet po Slovinsku – Deň 1 a 2: Tiesňava Vintgar a jazerá Bohinj a Bled

Slovinsko sme mali na zozname už naozaj dlho. Jazero Bled, údolie rieky Soča, Piran, Vintgar , Bohinj i Vršič pass nás naozaj dlho lákali, ale akosi sa vždy našla nejaká lepšia destinácia. Minulý rok sme napríklad navštívili Taliansko a bolo super. Do poslednej chvíle sme teda nevedeli, či a kam presne pôjdeme. Ostať doma na Slovensku, alebo skúsiť spoznávať okolité krajiny. Nakoniec sme sa po dlhom uvažovaní rozhodli, že vyrazíme na predĺžený víkend do Slovinska.

Deň 1: Cesta do Slovinska

Do Slovinska sme vyrazili vo štvrtok po práci. Počas dňa sme vybavili dôležité pracovné veci a krátko pred druhou popoludní sme už vypínali počítače a vyrážali smer dovolenka. Cesta do Slovinska nebola ničim výnimočná, celkovo to išlo zo Žiliny do pohody. Na diaľnicu som vyšiel v Žiline a plynulo som cez ňu pokračoval necelých sedem hodín až k hotelu kúsok od Bledu.

Jediné kratšie zdržanie spôsobili hraničné kontroly na rakúsko-slovinskej hranici, kde sme strávili približne 20 minút. Na cestu som zvolil samozrejme cestu po diaľnici cez Rakúsko a Slovinsko. Za 10-dňovú rakúsku diaľničnú známku som zaplatil 9,4€ a za slovinskú 7-dňovú 15€.

Ubytovanie Bled

Ku Bledu sme dorazili krátko po deviatej večer a zamierili sme si to rovno na ubytko, nakoľko na oblohe bol dosť veľký Mordor a vyzeralo to na poriadnu búrku. Ubytovali sme sa približne 8km od jazera Bled. Bolo to hlavne z dôvodu ušetrenia nákladov. Za 80€ na noc sme bývali v 4* s raňajkami a parkoviskom. V Blede mi za podobnú sumu v našom termíne nič rozumné nenašlo. Samozrejme sa to dalo riešiť aj kempom, ale my s Majkou vôbec nie sme kempové typy ( túto etapu už máme za sebou :-D).

Náš hotel sa volal Lambergh Chateau & Hotel a skladal sa z historickej a modernej časti. My sme mali izbu s výhľadom a balkónom v tej modernej. Po vybalení som ešte trošku obehol okolie a preskúmal som, kde to vlastne sme. Netrvalo mi to však dlho a vyhnala ma búrka. Takže neostávalo nič iné, len ísť spať. Prvý deň za nami.

Deň 2: Tiesňava Vintgar a Jazero Bohinj

Tak ako sme skončili prvý deň, tak sme pokračovali druhým. Ráno nás privítal dážď. Na nálade nám to však neubralo a s nádejou, že dážď prestane sme vyrazili na raňajky. Tie neboli ako zvyčajne formou bufetových stolov, ale personál zbieral objednávky a následne vám priniesli, na čo ste mali práve chuť. Jediné, čo sme si mohli zobrať, bolo ovocie, nápoje a pečivo, ktoré boli porozdeľované do samostatných nádob.

Po jedle nebol dážď taký intenzívny, preto sme sa rozhodli, že vyrážame. Hlavným cieľom dňa bola Tiesňava Vintgar, nachádzajúca sa len pár kilometrov od hotela.

Tiesňava Vintgar – Základné info, parkovanie, vstupné

Tiesňava Vintgar (Blejski vintgar, soteska Vintgar, Vintgar Gorge) sa nachádza na rohu Triglavského národného parku, len 4 kilometre od mesta Bled. Dostanete sa k nej naozaj jednoducho, premáva tam pravidelný autobus z Bledu, alebo tam môžete prísť ako my autom. V tesnej blízkosti vstupu do rokliny sa nachádza priestranné parkovisko, za ktoré zaplatíte 5€ na deň.

Len pár krokov od parkoviska sa nachádza samotný vstup do rokliny a predaj lístkov. Vstupné pre dospelých je 10€, deti vo veku 6-15 rokov zaplatia 2€ a deti do 6 rokov 1€. Zároveň so vstupenkou dostanete do ruky malú brožúrku, kde sa dozviete niečo o tiesňave a o možnostiach návratu, nakoľko roklina je jednosmerná. Brožúrka je aj v českom jazyku, takže sa nemusíte báť. Viac o vstupnom sa dozviete tu.

Tiesňava Vintgar – Čo sme videli?

Samotná Tiesňava Vintgar je 1600 metrov dlhá a v niektorých miestach až 250 metrov hlboká roklina, cez ktorú preteká rieka Radovna. Zaujímavosťou je, že roklina nebola veľmi dlho prístupná verejnosti. Podarilo sa to až v roku 1893, kedy boli vybudované chodníky, mostíky a iná drobná infraštruktúra v okolí. Aj vďaka tomu máme možnosť prechádzať sa po tomto nádhernom mieste.

Počas našej návštevy väčšinu turistov tvorili česi a slováci, preto sme si pripadali skôr ako v Tatrách a nie v Slovinsku.

Prechádzka je nenáročná a je vhodná aj pre deti. Nás asi najviac fascinovala neskutočná voda (tie farby nemali chybu) v jednej z najkrajších krasových tiesňav v tejto časti Álp. Nakoľko je súčaťou Triglavského národného parku ponúka okrem iného aj pohľady na okolité kopce ako Hom a Boršt.

Najväčším lákadlom prechádzky je však 13 metrov vysoký Vodopád Šum. V jeho blízkosti sa nachádza naozaj fotogenický mostík, a keď si počkáte ako my, možno na ňom budete osamote. Okrem toho sa tam nachádza bufet, toalety a okružná trasa tam pokračuje dvoma smermi.

Môžete pokračovať strmšou, ale kratšou cestou, alebo si zvolíte vyhliadkovú a zároveň dlhšiu trasu ako my.

V prípade, že budete sledovať naše stopy, tak pri vodopáde Šum sa vyberiete doprava hore kopcom smerom na Kostol Sv. Kataríny. Prechádzka ku kostolu je približne 2km dlhá a na jej konci vás bude čakať naozaj pekný kostolík s výhľadom na široké okolie. Okrem kostola tam je i malý bufet.

Následne od kostola pokračujete ďalej ku vstupu do tiesňavy. Malo by sa dať ísť cez lúky, ale my sme akosi blbo odbočili a nakoniec sme sa ocitli v obci Zasip. To nám však vôbec nevadilo. Majka si totiž veľmi rada fotí krásne dvere a tu ich bolo naozaj veľa. A ešte tam boli aj mačiatka. Nech sa deň vyvíja akokoľvek nepriaznivo, mačiatka to u Majky vždy zachránia.

Po približne 3 hodinách sme mali okruh za sebou a presunuli sme sa do druhej destinácie dňa, ktorou bolo jazero Bohinj.

Jazero Bohinj – Základné info, parkovanie

V regióne Bohinj sa nachádza prekrásne Bohinjské jazero, ktoré je súčasťou Triglavského národného parku. Cesta k nemu od tiesňavy nám trvala približne 30 minút a zaparkovali sme v obci Ribčev Laz. Parkovanie v tejto oblasti je takmer všade obmedzené na 2 hodiny s tým, že 1 hodina stojí 3€. My sme zaparkovali pri turisticko informačnej kancelárii, kde máte prvú hodinu zadarmo a následne 2 hodiny za 6€.

Jazero Bohinj – Kryštáľovo čistá voda, kostol a prechádzka na vyhliadku

Samotné jazero je so svojou hĺbkou 45m, dĺžkou 4100m a šírkou 1200m najväčším jazerom v Slovinsku a zároveň patrí aj medzi jazerá najkrajšie. Okolo celého jazera si viete urobiť veľmi peknú prechádzku, okúpať sa, alebo absolvovať vyhliadkovú plavbu loďou. Prechádzka okolo jazera by mala trvať približne 4 hodiny.

Z parkoviska sme sa presunuli k jazeru a urobili sme si krátku prechádzku. Celé sme ho síce neobišli, ale aj približne hodinová prechádzka bola dostatočná. Okrem iného sme navštívili i Kostol sv. Jána Krstiteľa na brehu jazera. Ďalej sme pokračovali k malej pláži, na ktorej sa slnilo množstvo ľudí, nakoľko bolo naozaj dosť teplo.

Voda v jazere je dosť chladná, keďže jazero je ľadovcovo-tektonického pôvodu. Počas horúceho dňa však osvieženie padne naozaj vhod.

Od jazera som si všimol na protiľahlom kopci lavičku, čo vyzeralo ako skvelé miesto. Rozhodli sme sa preto, že tam určite vylezieme. Cestou k vyhliadke sme si obzreli ešte pár lodičiek na brehu. Ak máte záujem, tak sa dajú prenajať a vy sa tam môžete trošku počlnkovať.

Potom sme sa vybrali na vyhliadku, kam trvala cesta približne 20 minút. Cestou sme si všimli obrovskú skalu, na ktorej bola možnosť vyskúšať si lezenie. A hneď vedľa bola maličká mini zoo, v ktorej si pobehovali kozy.

Cestou na kopec sme nestretli nikoho. A rovnako aj na vyhliadke bolo výhodou, že sme tam boli úplne osamote a výhľad bol naozaj skvelý.

Po troch hodinách sme sa vrátili na parkovisko k autu, odkiaľ sme pokračovali k jazeru Bled.

Tu sme boli svdkami ešte jednej blbej situácie. Vedľa nás parkovalo auto s mladým českým párom. Obaja sa vybrali smerom k jazeru, ale o pár minút sa vrátili nazad k autu. A v aute mali malé dieťa, ktoré tam hystericky plakalo. Oni ho tam normálne chceli nechať… Toto nám obom prišlo dosť nepochopiteľné a len sme krútili hlavami, že to snáď ani nie je možné.

Prvý pohľad na Jazero Bled

Z Bohinj sme sa presunuli k slávnejšiemu zo slovinských jazier k Bledu. Toto jazero patrí medzi najpopulárnejšie miesta v krajine, čo sa prejavuje počas celého dňa hlavne tým, že máte obrovský problém zaparkovať. My sme to vyriešili šalamúnsky. Najskôr sme sa išli najesť do reštaurácie priamo na brehu jazera, ktorá mala svoje vlastné parkovisko. Tam som sa spýtal personálu, či tam môžem nechať auto a samozrejme s tým problém nemali. Takže sme tam parkovali v podstate zadarmo.

Samozrejme treba rátať s tým, že za jedlo sme tam nechali dosť veľa peňazí. Večera pre oboch stála 40€, ale chuťovo to bolo fajn. Reštaurácia bola súčasťou Penziónu Mlino priamo na brehu jazera.

Po jedle sme si dali ešte hodinovú prechádzku okolo jazera a s úderom prvého hromu a vzhliadnutí bleskov sme sa vybrali nazad do nášho hotela.

Druhý deň bol za nami!

Tretí deň sme pokračovali celodennou návštevou Bledu. O tejto návšteve a aj o prechode cez Vršič pass a údolie rieky Soča na štvrtý deň si však môžete prečítať v nasledujúcom článku.

Ak sa vám článok páči, tak ho určite posuňte ďalej. Pre viac tipov nezabudnite sledovať aj náš blog Cestuj za menejinstagram a facebook.

Ďakujeme!

Tiesňava Vintgar - Vodopád Šum
Tiesňava Vintgar – Vodopád Šum
Cesta k parkovisku
Dlhšia cesta z rokliny Vintgar vedie cez les