Mala Osojnica - Výhľad na Jazero Bled

Výlet po Slovinsku – Deň 3: Jazero Bled

Keď sa povie Slovinsko, tak každého hneď napadne – Jazero Bled. Toto miesto patrí medzi najpopulárnejšie a najnavštevovanejšie miesta v tejto maličkej krajine. My sme si naplánovali intenzívny deň na tomto mieste na tretí deň pobytu. Do zoznamu sa dostal Hrad Bled, vyhliadky Malá Osojnica a Ojstrica a samozrejme prechádzka okolo samotného jazera.

Deň 3: Jazero Bled a okolie

Počasie z prvého a druhého dňa, kedy sme navštívili Vintgar a Bohinj, sa opakovalo aj na tretí deň. Ráno nás opäť privítal dážď, čo nás trošku sklamalo, ale nerobili sme si zbytočné vrásky.

Počas raňajok sa to vonku vôbec nevylepšovalo, a preto som zavelil, že predtým ako pôjdeme do Bledu, urobíme si ešte krátku zastávku v jednom z najfotografovanejších miest Slovinska, ktorou bola obec Jamnik.

Jamnik – Romantická dedinka s kostolíkom na úpätí Juliánskych Álp

Po raňajkách sme sa presunuli k autu a vyrazili sme na krátku cestu do dedinky. Neviem ako vy, ale ja mám podozrenie, že google navigácia si zo mňa robí pravidelne srandu. Teraz sa to opäť potvrdilo a ťahala ma cez úplne nezmyselné dedinky a cesty asi 785 triedy.

Po krátkej ceste sme dorazili do obce Jamnik a začali sme hľadať miesto, odkiaľ by sme sa vedeli nejako rozumne dostať ku kostolíku. Vôbec sa nám však nedarilo. Keď už to vyzeralo, že tam naozaj nikde nezaparkujeme objavil som maličké parkovisko vedľa cesty pre asi 2-3 autá. A to bolo ono. Presne odtiaľ viedol chodník priamo ku kostolíku.

Kostolík je postavený na kopci nad dedinou a máte odtiaľ naozaj nádherný panoramatický výhľad na celé okolie. Okrem nás tam ráno nebol nik. Len kravy, kone a ticho. Chvíľu sme sa tam pomotali a po približne 30 minútach sme sa vybrali na cestu späť k Bledu.

Cestou sme si urobili ešte krátku zastávku v baníckej a kováčskej dedinke Kropa. Obrábanie kovov má v obci dlhoročnú tradíciu, dochovali sa dôkazy ešte z keltských čias.

Po tejto krátkej zastávke sme potom pokračovali priamo do hlavnej destinácie dňa na Jazero Bled.

Jazero Bled – Základné informácie a parkovanie

Bledské jazero leží na severozápade Slovinska a vzniklo roztopením Bohinjského ľadovca. Zaujímavosťou je, že nemá žiadny významný prítok a zásobujú ho predovšetkým podzemné pramene. Tektonický pôvod jazera spôsobuje, že voda v jazere je príjemne teplá. Jazero Bled je jedným z najteplejších alpských jazier a umožňuje kúpanie počas celého leta až do septembra.

Aj vďaka týmto skutočnostiam láka každoročne tisíce turistov a výnimkou nie je ani tento rok. Síce tu nie sú až také davy ako v minulosti, stále je tu ľudí pomerne dosť a vôbec sa im nečudujem. V okolí jazera je naozaj čo robiť. Či už ste zástancami turistiky v Julských Alpách , cyklistiky, vodných športov, člnkovania, historickej architektúry, alebo sa len chcete proste prejsť okolo jazera.

V prípade, že dorazíte autom, ihneď prídete na to, že parkovanie v okolí jazera je problém. Buď je dosť drahé, alebo nie je kde. Ideálne je doraziť čo najskôr. Ak sa vám to podarí, tak sa oplatí zaparkovať ako my vedľa Straža Bled, kde sa platí v sezóne 3€ za celý deň. Iné možnosti zahŕňajú väčšinou platbu v sume 3€ za hodinu, takže toto parkovisko je super. Pri našom príchode tam bolo len pár áut.

Straža Bled je vlastne rekreačná oblasť, kde nájdete lanovku na kopec a rôzne atrakcie. My sme lanovku nakoniec nevyužili a radšej sme si to vyšľapali na dve vyhliadky po svojich.

Existuje ešte možnosť parkovania zadarmo, neďaleko od železničnej stanice, ale tú nemáme osobne odskúšanú.

Z parkoviska sme sa presunuli ku jazeru a pokračovali sme k začiatku chodníka na vyhliadku Mala Osojnica.

Vyhliadka Mala Osojnica

Vyhliadka Mala Osojnica sa nachádza na rovnomennom kopci vo výške 685 metrov a vedie k nej chodník skrz cez les. Prvá polovica cesty je celkom v pohode. Potom začne výstup pomaličky stúpať a na niektorých miestach sú nainštalované reťaze, aby sa vám išlo lepšie. Už počas prechádzky sa naskytnú prvé výhľady na ostrov v strede jazera s Kostolom Nanebovzatia Panny Márie. Približne v polovici cesty narazíte na schodisko, na ktorého konci je lavička.

Počas celej cesty k prvému výhľadu sme stretli naozaj veľmi málo ľudí. Následne pri lavičke nebola dobrých 15 minút ani noha, takže sme si vychutnávali výhľad na celé jazero s hradom v pozadí. Naozaj čarovné.

Po 15 minútach prišiel jeden mladý pár, tak sme pokračovali ďalej na vyhliadku, ktorá bola vzdialená už len pár minút. Hore na vyhliadke bolo približne 10 ľudí. Väčšina bola z Česka. Chvíľu sme si tam posedeli na lavičke a pokračovali sme ďalej na druhú vyhliadku, ktorou bola Ojstrica.

Vyhliadka Ojstrica

Z Malej Osojnice sme sa vybrali smer Ojstrica. Táto druhá vyhliadka je viac populárna, nakoľko sa nachádza priamo nad kempom a cesta k nej je kratšia. Trasa k vyhliadke bola označená dosť úboho a preto som využíval mapku v telefóne.

Cestou sa nám stala aj dosť vtipná situácia. Teda konkrétne mne. Prvé dva dni naozaj intenzívne pršalo, čo malo za následok veľké množstvo blata. Samozrejme sa všade na mokrých listoch a kameňoch šmýkalo a mne sa podarilo spadnúť. Ako taký starý chuj mantavý…. 😀 Foťák a batoh som našťastie zachránil.

Následne od miesta pádu to bolo už len pár minút a dorazili sme na Vyhliadku Ojstrica vo výške 611 metrov. Práve tu vznikajú populárne fotky s výhľadom na jazero a okolie zo skaly. Napriek tomu, že sa jedná o populárne miesto, opäť tu nebol takmer nik. Len jeden starší manželský pár, dve baby a rodinka z Poľska. Trošku sme sa pomotali a pokračovali sme smerom k jazeru.

Celkovo nám okruh s návštevou Vyhliadky Mala Osojnica a Ojstrica trval približne dve a pol hodiny. To bolo vrátane prestávok na fotenie, takže je to taká fajn aktivita na predpoludnie.

Jazero Bled – prechádzka po promenáde okolo vody

Z vyhliadok sme sa vrátili opäť na promenádu okolo jazera. Postupne sme sa dostali až k pláži Velika Zaka, kde vládla pravá letná atmosféra. Bola tu možnosť požičania lehátok so slnečníkom i možnosť naobedovať sa. Opaľovať sa nám nechcelo, tak sme sa tu aspoň dobre najedli. Majka si ako obyčajne dala syr, ja som sa ulakomil na nejaké to mäsko. Jedlo bolo výborné, lacnejšie ako deň predtým a bolo ho veľa.

Súčasťou areálu bol aj kemping, ktorý praskal vo švíkoch. Videli sme dokonca zriadenca, ako otáčal autá, že už majú plno. Po jedle sme pokračovali ďalej okolo jazera. Na poslednú zastávku dňa, ktorou bol miestny hrad.

Samozrejme sme si urobili ešte množstvo prestávok na fotenie. Najčastejším objektom bol ostrov uprostred Bledského jazera. Ten má tvar slzy a ukrýva Kostol Nanebovzatia Panny Márie. Zaujímavosťou je, že sa tam nachádzajú fresky z 15. storočia, obrovský zlatý oltár a zvon, ktorý vraj plní priania. Na ostrov sa však dostanete len po vode. My sme tam nakoniec nešli.

Hrad Bled – najstarší hrad v Slovinsku

K Bledskému hradu sme dorazili približne okolo piatej podvečer. Vstupné do hradu pre dospelých je 13€, študenti zaplatia 8,5€ a deti do 14 rokov 5€. Otváracie hodiny sú v letnej sezóne štandardne od 8 ráno do 9 večer. Momentálne sú však skrátené. Otvorené je len od 9:00 ráno do 19:00 večer. Pred návštevou si to pre istotu skontrolujte priamo na stránke hradu tu.

Bledský hrad sa nachádza na skale vo výške 130 metrov a postavený bol ešte v stredoveku začiatkom 11. storočia. O jeho histórii sa dozviete v miestnom múzeu, ktoré sa na hrade nachádza.

Okrem múzea sa tu nachádzajú dve nádvoria, vínna pivnica, reštaurácia s kaviarňou, kováčsku dielňu a tlačiareň. Súčasťou hradu je aj unikátna kaplnka zo 16. storočia, v ktorej sa nachádzajú nádherné fresky.

Milou súčasťou návštevy je, že v rámci vstupného dostanete kupón na zľavu v suveníroch, alebo jednej z expozícii hradu. My sme si dali vytlačiť hrad v tlačiarni a máme tak peknú pamiatku na toto miesto. Okrem toho sme sa dozvedeli rôzne zaujímavé info. Vedeli ste napríklad, že sa kedysi u kníhtlačiarov používala výhradne koža zo psa? Teda aspoň tak nám to povedal milý pán na hrade.

Okrem histórie ponúka Hrad Bled azda najkrajší výhľad na okolie Jazera Bled. Ak budete mať krásne počasie ako my, tak uvidíte celé údolie aj s kopcami navôkol. Ak pre nič iné, tak minimálne výhľad stojí za to.

V prípade, že nemáte záujem o prehliadku hradu, výhľad si môžete vychutnať v miestnej hradnej reštaurácii. Treba si však urobiť rezerváciu a vstupné do hradu máte zdarma. Tu však treba brať do úvahy, že menu v tejto reštaurácii je trošku drahšie. Napríklad letné tasting menu sa pohybuje v sumách okolo 50€.

Na hrade sme strávili takmer 2 hodiny až do záverečnej o 19:00. Potom sme sa opäť presunuli nazad k jazeru.

Podvečerná prechádzka okolo Bledského jazera

Následne sme pokračovali k promenáde, kde sme uzatvorili okruh okolo celého jazera. Samozrejme sme nevynechali aj tradičnú gýčovú zastávku pri srdci. Napriek víkendu a letnej sezóne tam nebola žiadna rada. Tak sme si ho odfotili, aby sme to mali komplet. Potom už len pomaly presun k parkovisku a intenzívny deň bol za nami.

Na jazero Bled vám bude stačiť naozaj jeden deň. Treba však prísť skoro, aby ste toho čo najviac stihli. My sme si urobili prechádzku okolo celého jazera, posedeli sme si na pláži pri vode, vyliezli sme na dve vyhliadky a deň sme ukončili na hrade. Všetko v pohodovom dovolenkovom tempe. Chýbalo už len to člnkovanie na ostrov s kostolíkom. Tam sa možno vyberieme niekedy nabudúce.

Z Bledu sme vyrazili opäť smer hotel, kam sme dorazili dosť neskoro, takže nás čakala už len sprcha a spánok. Na ďalší deň sme totiž pokračovali na Vršič pass, Vodopád Virje a údolie rieky Soča!

Ak sa vám článok páči, tak ho určite posuňte ďalej. Pre viac tipov nezabudnite sledovať aj náš blog Cestuj za menejinstagram a facebook.

Ďakujeme!

Jazero Bled v obrazoch

Jamnik a kostolík na kopci
Kostolík v obci Jamnik
Jazero Bled - Výhľad na kostolík na ostrove
Jazero Bled – Výhľad na kostolík na ostrove
Cesta na vyhliadku začína
Po daždi bolo všade dosť mokro a šmýkalo sa
Niektoré úseky majú reťaze
Strmé schody pred prvým výhľadom
Mala Osojnica - Výhľad na Jazero Bled
Mala Osojnica – Výhľad na Jazero Bled
Pokračujeme ďalej...
Pokračujeme ďalej…
Mala Osojnica - Výhľad z vrcholu na Jazero Bled s kostolíkom uprostred
Mala Osojnica – Výhľad z vrcholu na Jazero Bled s kostolíkom uprostred
Pokračujeme na Vyhliadku Ojstrica
Opäť treba dávať pozor, na kameňoch sa šmýka
Jazero Bled z Vyhliadky Ojstrica
Ešte vybrať papier…
A máme tu výsledok - Obrázok Hradu Bled
A máme tu výsledok – Obrázok Hradu Bled
Hrad Bled je naozaj ako z rozprávky
Výhľad na okolie
Hrad Bled
Hrad Bled – na nádvorí
Hrad Bled- Na návšteve v kaplnke
Hrad Bled - Výhľady z okna
Hrad Bled – Výhľady z okna
Výhľad na Jazero Bled z kostolíkom uprostred
Hrad Bled
Jazero Bled s výhľadom na hrad