Linz

Linz – mesto, kde sa stretáva minulosť s budúcnosťou

Predvianočné obdobie je jedno z najkrajších v roku. Vianoce sú za dverami a mestá žijú prípravou na tieto sviatky. Preto, keď nám prišlo pozvanie od austria.info stráviť predĺžený víkend v meste Linz, neváhali sme ani chvíľu a samozrejme sme súhlasili, že si radi pôjdeme pozrieť prvý víkend, kedy budú spustené vianočné trhy. Špeciálne tie v rakúskych mestách majú svoje čaro. Okrem trhov sme sa však tešili aj na ďalšie miesta, ktoré mesto ponúka.

Keď sa povie Linz, väčšinu z nás určite prvá napadne Linecká torta. Okrem toho je však toto mesto na Dunaji známe aj tým, že sa hrdo pýši titulom UNESCO City of Media Arts. Na jednom mieste sa tu stretáva minulosť s budúcnosťou.

Základné info, príchod a parkovanie v meste

Mesto Linz je hlavným mestom regiónu Horné Rakúsko a nájdete ho na oboch brehoch Dunaja. Od nás zo Žiliny sa tam dá dostať za 4 hodinky a z Bratislavy tam viete byť pohodlne už za dve a pol hodiny.

Jedná sa o tretie najväčšie mesto Rakúska, takže spojenie s okolím verejnou dopravou je na veľmi dobrej úrovni. Premávajú sem pravidelné autobusové a vlakové spoje. Zo Slovenska väčšinou s prestupom vo Viedni.

My sme pricestovali autom. To je výhodné, ak sa chystáte po ceste ešte niekde zastaviť. My určite odporúčame napríklad krátku pauzu v Melku alebo v meste Steyr.

Parkovanie v meste

Parkovanie v centre je ohraničené modrou zónou a parkovať sa tam smie maximálne 180 minút. Aj z tohto dôvodu určite odporúčame využiť jednu z množstva parkovacích garáží, ktoré sa v meste nachádzajú. Ich zoznam môžete nájsť napríklad tu. My sme parkovali v garáži OÖNachrichten Garage, nakoľko z nej bol prístup priamo do hotela, kde sme bývali. Parkovanie na 24 hodín tu stálo 22€.

Ubytovanie

Hlavným bodom programu našej návštevy Linzu boli vianočné trhy. V sobotu mali zasvietiť stromček a rozbehnúť vianočnú parádu. Aj z toho dôvodu sme sa ubytovali priamo v centre. Z garáže viedol výťah priamo do hotela. Ubytovaní sme boli v Star Inn Hotel Linz Promenadengalerien, odkiaľ to bolo ku všetkým miestam na našom víkendovom zozname na skok.

Napriek tomu, že sme bývali v centre, tak tam bolo ticho a kľud, čo sme ocenili hlavne kvôli Mili. Ďalším bonusom bola milá Slovenka, ktorá mala na starosti raňajky. 🙂 Celkovo hotel môžeme určite odporučiť. Všade blízko, pohodlné parkovanie, milý personál a čisto.

Linz Card

Ak sa do Linzu chystáte aj vy, určite odporúčame Linz Card. Karta sa predáva na 24, 48 a 72 hodín. Kúpiť si môžete digitálnu verziu priamo do mobilu, alebo vo forme kartičky a predávajú ich v hoteloch na recepcii, v múzeách alebo v turisticko informačnej kancelárii na hlavnom námestí.

Výhodou kartičky je, že v jej cene je jednorazový vstup do 7 najpopulárnejších múzeí v meste, MHD, i zľava na kultúrne podujatia a vo vybraných reštauráciách. Pri dvoj a trojdňovej kartičke je ako extra bonus v cene aj cesta Pöstlingbergbahn.

Cena za kartičku je 16€ na 24 hodín, 27€ na 48 hodín a 35€ na 72 hodín. Ak plánujete navštíviť viac ako 2 múzeá a pôjdete sa vyviezť električkou hore nad mesto, tak sa vám určite oplatí.

Prvý deň – Nočný Linz

Pôvodný plán bol, že do Linzu dorazíme krátko popoludní. Avšak cestou sme sa trošku zdržali. Bolo to spôsobené hlavne piatkovou dopravou, a tak sme do mesta na Dunaji dorazili až krátko pred piatou. Zaparkovali sme v podzemnej garáži a vyviezli sme sa výťahom priamo na recepciu do hotela.

Po rýchlom check-ine sme išli pozrieť izbu. Tá bola v pohode, ale opäť pripravili Mili posteľ, ako pre veľkáča. Už sa nám to stalo asi tretí krát v rade. 😀 Určite to je znamenie, že už nemá spinkať v detskej postieľke. Zbehol som preto dole na recepciu, kde sme to za minútku vyriešili a o pár minút sme už mali na izbe detskú postieľku.

Dali sme sa dohromady po dlhej ceste a vybehli sme obzrieť nočné mesto. Žiaľ, počasie nám v prvý deň moc neprialo. Pršalo ako z krhly.

To nás však neodradilo. Urobili sme si krátky okruh po centre. Výzdoba už pekne svietila a niektoré stánky už dokonca predávali vianočné dobroty. Výhodou Linzu je, že centrum je maličké a na malej ploche nájdete všetko dôležité. Zaujímavosťou je, že okrem verejnej dopravy môžu ľudia využiť aj zdieľané autá. Zaujímavý koncept. Ak tam pôjdete na dlhšie, možno sa vám to oplatí. Kuknúť môžete sem, ako to funguje.

Okrem prechádzky sme sa šli aj najesť. Ak sa budete túlať po okolí hlavného námestia, tak určite odbehnite do Rathausgasse, kde sa nachádza podnik Leberkas-Pepi. V podstate ide o niečo ako sekaná v žemli. Fajn snack.

Po približne dvoch hodinkách sme sa opäť vrátili do hotela a išli spať. Ďalší deň nás čakal bohatý program.

Druhý deň – Ars Electronica Center, staré mesto a vianočné trhy

Hlavný program výletu nás čakal v sobotu. Mili to určite tušila, a preto nás zobudila už dačo po 4 ráno, aby sme nič nezmeškali. Ona to tak má rada aj keď sme doma. Museli sme však počkať na raňajky, ktoré štartovali až o pol siedmej. Hotelové raňajky sú u nás vždy populárne. Človek nemusí variť ani upratovať.

Po jedle sme sa poriadne obliekli, keďže spoza okna bolo vidieť, že dorazil prvý tohtoročný sneh. Teplota vonku 1 stupeň. Zima je tu.

Prvou zastávkou dňa bolo Ars Electronica Centrum na druhej strane Dunaja.

Ars Electronica Centrum

Toto múzeum si pri návšteve Linzu určite nemôžete nechať ujsť. Vstupné do múzea je 11,50€, avšak s Linz Card je vstup zdarma. Deti do 6 rokov majú bezplatný vstup tiež a ak prídete s kočíkom ako my, tak sa po múzeu môžete premávať úplne bez problémov, nakoľko je kompletne bezbariérové.

Múzeum technológie a budúceho vývoja ponúka interaktívny naučný svet a je úplne iné, ako iné zariadenia podobného typu. Inde sa totiž vystavených exponátov nemôžete dotýkať. Tu naopak. Ba priam musíte. Väčšina inštalácii je interaktívnych a priam si pýtajú, aby ste ich vyskúšali.

Múzeum je rozdelené na niekoľko častí a v každej si môžete vyskúšať niečo iné. Jedna časť sa zaoberá ľudským mozgom, v ďalšej nájdete robotiku či biotechnológie.

Na každom stanovišti, kde si môžete veci aj reálne vyskúšať sa nachádza ochotný personál. Takže vám ukážu, ako jednotlivé veci fungujú. Môžete si napríklad vyskúšať protetické pomôcky, či obsluhu priemyselného KUKA robota.

Každú polhodinku sa oplatí vbehnúť aj do Deep Space – prezentačnej miestnosti, kde sa nachádzajú dve základné plochy o veľkosti 16×9 metrov, ktoré slúžia ako projekčné plátno. Počas našej návštevy tam v 8k a 3D premietali prelet vesmírom, Rio z vtáčej perspektívy a ukážky z orientu. Naozaj pôsobivé.

V múzeu sa dá v pohode stráviť aj celý deň. My sme si vyčlenili celé predpoludnie a bolo to super.

Linz – prechádzka po starom meste

Po múzeu sme sa vybrali na prechádzku starým mestom. Väčšina budov je inšpirovaná barokom a nájdete tu mnohé zaujímavé miesta. Prechádzať sa budete napríklad okolo domu, kde istý čas žil nemecký astronóm Johannes Kepler. Možno si ešte zo školy pamätáte jeho tri základné zákony pohybu nebeských telies. Ak aj nie všetky. Tak jeden určite. On totiž určil, že planéty obiehajú okolo Slnka po eliptickej dráhe, pričom Slnko je v jednom z ich spoločných ohnísk.

Ďalším zaujímavým domom je Mozartov dom, v ktorom v roku 1783 zložil svoju „Lineckú symfóniu“. Zaujímavosťou je, že ju zložil na svojej ceste medzi Salzburgom a Viedňou a mal ju hotovú za necelé 4 dni. Neuveriteľné.

Okrem starých domov tu však nájdete aj jeden rakúsky unikát. Katedrála Panny Márie v Linzi je totiž najväčší kostol Rakúska. S 20 000 miestami na sedenie je katedrála najväčším, no nie najvyšším kostolom v Rakúsku . Pôvodne plánovaná vyššia veža nebola schválená, pretože vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku žiadna stavba nesmela byť vyššia ako Južná veža Dómu sv. Štefana vo Viedni . Nová katedrála je so svojimi 135 m o dva metre kratšia ako viedenská.

A samozrejme nemôžeme zabudnúť ani na Landhaus (krajinský parlament) alebo budovu Starej radnice, so svojim pôvabným arkádovým nádvorím, ktorá bola postavená v roku 1509.

Vianočné trhy Linz

Prechádzky po uličkách máme naozaj radi, ale ešte viac sa nám páčia vianočné trhy. A práve v sobotu oficiálne začínali. Program na večer bol jasný. O 17:00 zasvietenie stromčeka na najrozľahlejšom námestí Európy, ktoré je olemované barokovými fasádami s uprostred stojacim stĺpom Svätej trojice. Mne osobne sa to námestie až také veľké nezdalo, ale asi to tak bude, keď sa to všade píše.

Okrem hlavného námestia sa vianočné trhy samozrejme nachádzajú aj na iných miestach. Ich zoznam môžete nájsť napríklad tu. Nám sa asi najviac páčili trhy Winter Magic Klosterhof. Naozaj krásna a čarovná atmosféra.

Čo sa týka cien, tak tie boli pre nás prekvapením. Čakali sme, že to bude drahšie. Punč sa predával cca od 2,5€ – 5,20€, podľa toho, aký ste chceli. Plus vratná záloha za pohárik na punč bola 2€. My sme si však poháriky nechali na pamiatku. Jedlo bolo tiež za celkom fajn ceny. Langoš, prípadne syr v žemli za 3€, rezeň v žemli 3,5€ a niečo ako cigánska v žemli za 5€. To je skoro ako u nás. Takže nič, čo by vás finančne zruinovalo.

Počas trhov všade rozvoniavali pečené gaštany a mandle, hrala hudba a na všetkých miestach panovala milá atmosféra. Na rozdiel od Viedne a Salzburgu tu bolo podstatne menej ľudí, takže určite stojí aj Linz za zváženie, ak plánujete návštevu rakúskych vianočných trhov.

V podstate celý večer sme strávili tu. Majke sa tu naozaj páčilo. A s plným bruchom a kopou zážitkov sme sa z trhov vrátili nazad do hotela spať. V nedeľu nás totiž čakal posledný deň.

Tretí deň – Pöstlingbergbahn, Schlossmuseum Linz

Keďže naša Mili vstáva naozaj skoro, nechali sme si balenie na ráno. A ako obyčajne nesklamala. Ako švajčiarske hodinky nás krátko pred piatou zobudila. V kľude sme sa pobalili a išli na raňajky. Tu už mala Mili kamarátov z predošlého dňa, tak rozdávala úsmev na všetky strany.

Po raňajkách sme si veci odniesli do auta, urobili check-out a vyrazili sme opäť do mesta. Na dnes sme si nechali Linecký koláč, Pöstlingbergbahn a Schlossmuseum.

Linecká torta

Linecká torta je najstarším múčnikom pomenovaným podľa názvu mesta. Prvá písomná zmienka o torte pochádza už z roku 1653, no navždy asi zostane záhadou, kto ju objavil. Najstarší recept bol objavený v kuchárskej knihe starej viac ako 350 rokov.

Kúpiť sa dá v meste takmer všade. My osobne sme vyskúšali dve. Jednu z k.u.k. Hofbäckerei, ktorá funguje už od roku 1570 a druhú od Jindraka, ktorá má tiež bohatú históriu. Obe boli výborné, takže nič nepokazíte, ak si tam tú svoju kúpite aj vy.

Pöstlingbergbahn

Po nákupe sladkostí sme sa presunuli na hlavné námestie, kde štartuje svoju trasu jedna zaujímavá električka. Pöstlingbergbahn je úzkorozchodná elektrická železnica alebo „horská električka“ v rakúskom Linzi. Spája hlavné námestie v centre Linzu so štvrťou Pöstlingberg, ktorá sa nachádza na vrchole kopca na severnom konci mesta. Vraj ide o najstrmšiu horskú električku na svete. Trasa nahor vám nezaberie viac ako 30 minút a ak máte aspoň dvojdňovú Linz Card, tak ju máte v cene.

Po vystúpení z električky sme sa vybrali k vyhliadke, odkiaľ je vraj najkrajší pohľad na Linz. Žiaľ hmla a dážď nám tento pohľad nedopriali. Avšak v prípade pekného počasia vraj vidno aj Alpy. Určite to je krásne.

Okrem vyhliadky nájdete na kopci aj baziliku, ktorú vidno už z diaľky. A taktiež je Pöstlingberg populárny aj medzi rodinkami s deťmi. Je tu totiž Zoo a rozprávkový svet Grottenbahn. Práve do sveta trpaslíkov, čarodejníc a drakov sme mali namierené. Podľa google malo byť v nedeľu otvorené. Žiaľ, práve túto nedeľu tomu tak nebolo a ostali sme pred zatvorenou bránou. Neboli sme v tom však sami. Turisti z Talianska a nejaké tie rakúske rodinky tiež ostali nemilo prekvapené. Nevadí. Namiesto toho sme si urobili krátku zastávku v cukrárni u Jindraka a kúpili sme si Lineckú tortu. Sladké všetko vyrieši.

Schlossmuseum Linz

Po sladkom sme opäť električkou vrátili do mesta a cez vianočné trhy sme išli k poslednej zastávke výletu, ktorou bol hrad. Cestou nahor prvýkrát vykuklo aspoň na 15 minút slniečko. Škoda, že nebolo dlhšie.

Miestny hrad je dokonalým spojením minulosti a budúcnosti.

V priestoroch zámku sídli Zámocké múzeum (Schlossmuseum) s expozíciami venovanými prírodopisu, dejinám kultúry a umenia Horného Rakúska. V novej časti sa nachádzajú expozície, ktoré sa venujú prírode a technike.

Múzeum je opäť plne bezbariérové, takže sa tam dá krásne prechádzať aj s kočíkom. Našej Mili sa však sedenie v kočíku moc nepáčilo. Takže sme ju nosili na rukách a ona nám za odmenu poskytla skvelý výklad o tom, čo všetko sme tam videli. Toľko nerapotala asi nikdy. Najviac sa jej asi páčili zvieratká v expozícii venovanej Dunaju a Alpám.

Majke sa naopak najviac páčila časť v hradnom múzeu, kde bola výstava vianočných betlehemov. Mali to tam naozaj krásne urobené.

Po viac ako 3 hodinách v múzeu sa už pomaly začínalo stmievať a prišiel čas na odchod domov. Vrátili sme sa teda k autu a čakala nás viac ako 4 hodiny dlhá cesta domov. Ďalší krásny výlet za nami.

Linz

Linz – Ako hodnotíme návštevu?

Mesto Linz sa pýši titulom „Mesto mediálneho umenia UNESCO“ a je ideálnym príkladom „spolužitia“ modernej architektúry a tisícročnej histórie. Ak máte radi umenie, kultúru, trošku inú architektúru a výdobytky moderného sveta v súzvuku s historickými budovami a tradíciou, Linz je tým správnym miestom aj pre vás.

Veď kde inde si môžete dať večer punč pod oknom Mozartovho domu, v ktorom zložil svoje známe symfónie, a na druhý deň sa budete prechádzať po múzeu budúcnosti, v ktorom premietajú vesmír v 8K a 3D zobrazení? Nám sa toto prepojenie naozaj páčilo.

Ak sa vám tip na víkendový výlet v Linzi páčil, tak ho určite prepošlite kamarátom. Ich možno inšpirujete a nám to urobí radosť. Viac tipov na výlety nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí, nájdete na našom blogu Cestuj za menej a na sociálnych sieťach instagram a facebook.

Viac tipov a miest, čo vidieť v Linzi a okolí nájdete na stránke turistickej a informačnej kancelárie mesta Linz tu.

ĎAKUJEME

Vidíme sa na vianočných trhoch!

*Disclaimer: Článok vznikol v spolupráci s Austria.info.