Skanzen Vychylovka – Múzeum kysuckej dediny a Historická lesná úvraťová železnica na Kysuciach
Posledné dni nám počasie moc nepraje, ale ani troška dažďa nás neodradila, aby sme sa opäť vybrali na výlet. Tentokrát sme si to namierili do Novej Bystrice do časti Vychylovka, kde sa nachádza Múzeum kysuckej dediny a premáva tam Historická lesná úvraťová železnica. Síce je Skanzen vo Vychylovke pre nás kilometrovo najbližší, navštívili sme ho medzi poslednými a rozšírili sme si navštívené múzea v prírode o ďalší v poradí.
Základné info a príchod
Vychylovka je miestna časť obce Nová Bystrica na Kysuciach. Leží v doline Chmúra v obkolesení Kysuckej vrchoviny v CHKO Kysuce.
Z okolitým svetom spája Novú Bystricu autobusové spojenie, ale priamo do skanzenu chodí spojov pomenej. Napríklad zo Žiliny ku skanzenu premáva len 1 spoj denne skoro ráno. Do Novej Bystrice je spojenie slušné, ale skanzen je vzdialený takmer 2 hodiny chôdze od dediny.
Odporúčame preto využiť vlastnú dopravu. V tesnej blízkosti sa nachádza bezplatné parkovisko, odkiaľ je to k samotnému skanzenu už len kúsok. Nemáte kam zablúdiť.
Skanzen Vychylovka – Vstupné a otváracie hodiny
Od parkoviska sme sa presunuli do samotného skanzenu. Vstupné do múzea aj na lesnú železnicu sa predáva v železničnej stanici.
Múzeum kysuckej dediny je otvorené v sezóne od prvého mája až do konca októbra každý deň. Rovnaké otváracie hodiny má aj lesná úvraťová železnica.
Obe miesta aktuálne začínajú prevádzku o 9:00 ráno a svoje brány zatvárajú o 17:00.
Železnica momentálne premáva len na trati Skanzen – Chmúra a drezina na Oravu aktuálne nepremáva.
Odchody vlakov zo stanice Skanzen sú 9.15, 10.30, 11.30, 13.00, 14.00, 15.00 a 16.00.
Vstupné do Múzea kysuckej dediny je pre dospelých 5€, deti od 7 rokov a študenti platia polovičné vstupné 2,5€ a deti do 6 rokov majú vstupné zdarma.
Vstupenka na motorovú lokomotívu na trase stanica Skanzen – stanica Chmúra a späť stojí pre dospelých 4€, deti od 7 rokov a študenti platia 2€ a deti do 6 rokov majú vstupné tiež ako v múzeu zdarma.
Viac o vstupnom a otváracích hodinách sa dozviete priamo na stránke Kysuckého múze v Čadci, pod ktoré skanzen aj železnica vo Vychlovke patria.
Historická lesná úvraťová železnica Vychylovka
Po kúpe vstupeniek sme sa presunuli na malé nástupište, kam sa už pomaly približoval vláčik. Celkovo nás na jazdu nastúpilo 12. Vláčik momentálne premáva na skrátenej trase zo Skanzenu po stanicu Chmúra.
Ide o obnovenú časť bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorá vznikla v roku 1926 spojením lesných železníc z Oščadnice do Chmúry a z Lokce do Erdútky.
Celková dĺžka tejto železnice bola viac ako 100km a slúžila hlavne pri ťažbe dreva. Samotná hlavná trať železnice mala 61 kilometrov a zvyšok boli rôzne odbočky, ktoré sa budovali podľa potreby odvozu vyťaženého dreva.
Asi najväčšou zaujímavosťou železnice bol úvraťový systém, pomocou ktorého sa prekonávalo väčšie prevýšenie (217,69 m) na pomerne krátkom úseku (vzdušná vzdialenosť len 1500 m).
Takýto typ železnice je momentálne naozaj vzácny a tá vo Vychylovke zostala jedinou svojho druhu v celej Európe. Vo svete sa môžete na podobnej odviezť už len v Južnej Amerike, v Indii a v Japonsku.
V Japonsku by to mala byť Shuzenji Romney Railway, v Indii Darjeeling Himalayan Railway a poslednou by mala byť peruánska Ferrocarril Central, ale ruku do ohňa by som za to nedal, nakoľko názov úvraťová železnica je dosť špecifický a ťažko sa to prekladá. Asi ich budeme musieť ísť obzrieť. Alebo ak viete presnejšie, kde sa nachádzajú, tak nám smelo napíšte.
Celkovo trvá cesta vláčikom len pár minút a prejdete jednu úvrať. Ďalej sa momentálne nepremáva, nakoľko je trať v rekonštrukcii. Počas jazdy sa dozviete od sprievodkyne rôzne zaujímavosti a spôsob, ako samotný vláčik funguje.
Po návrate do stanice sme už pokračovali v prehliadke samotného skanzenu.
Skanzen Vychylovka – Múzeum kysuckej dediny
Expozíciu ľudovej architektúry vo Vychylovke tvorí 34 stavieb, z ktorých väčšina je prenesená z dnes už neexistujúcich obcí Riečnica a Harvelka. Premiestnené sem boli z dôvodu stavby Vodnej nádrže Nová Bystrica. Počas prechádzky po expozícii si budete môcť pozrieť kopaničiarske osídlenie v regióne Kysúc.
Vodný mlyn z Klubiny
Prvou budovou, ktorú uvidíte je Šuľavov Cholvarok, ktorý stojí na svojom pôvodnom mieste a nebolo potrebné ju premiestňovať. V minulosti slúžila ako sezónne ubytovanie pastierov a môžete si obzrieť jej pôvodné vybavenie.
Len pár krokov nižšie nájdete Vodný mlyn z Klubiny. Táto stavba sa nám páčila asi najviac. Mlyn pochádza z konca 19. storočia a do prevádzky sa dostal v roku 1921. Mlynské koleso bolo napojené na potok, ktorý ho poháňal. V roku 1926 mlyn dokonca prestavali na pílu.
Okolo mlyna vedú koľajnice železničky, takže ak si počkáte ako my na prechod vlaku, tak budete mať skvelú pohľadnicovú fotku.
Kaplnka Panny Márie
Od mlyna sme sa presunuli ku Kaplnke Panny Márie. Tá už bola pekne vyzdobená a čakala na svadobčanov. Počas našej návštevy sa tam vystriedali dve skromné svadby. Pôvodne stála kaplnka v obci Zborov nad Bystricou, kde sa okrem iného nachádza veľmi pekná rozhľadňa.
Pochádza pravdepodobne z 19. storočia a zaujímavosťou je, že má až dva zvony. Hneď vedľa kaplnky sa nachádza malý cintorín, ktorý je tiež zo Zborova. Nájdete tam niekoľko liatinových krížov tiež z 19. storočia.
Krčma z Korne
Ďalšou zaujímavou budovou v skanzene je krčma z Korne. V nej sa momentálne nachádza reštaurácia, kde sme si chceli pôvodne dať niečo pod zub, ale začalo sa zmrákať. Rozhodli sme sa preto, že trošku pridáme do kroku, aby sme stihli pozrieť celý skanzen.
Kysucké usadlosti U Hruškuliaka, Do Potoka, U Poništa, Dvor Romanovia a U Rybov
Následne sme si pozreli niekoľko usadlostí, kde môžete aj vy sledovať, ako žili ľudia na dedine niekoľko desiatok rokov dozadu. Postupne sme si pozreli richtárov dom, dom drotára, rôzne maštale, vyhne, stodoly, ovčín a sýpky. Väčšina domov ukazuje kopaničiarsky život na Kysuciach prevažne z 19. storočia.
Prechádzku nám spríjemňovalo stádo oviec, ktoré nás neustále nasledovalo. Najdlhšie sme sa zdržali v osade u Poništa na lavičke, kde sme si rozložili desiatu. Museli sme však dávať pozor, aby nám ju ovce jezjedli.
Prehliadku sme ukončili u Hruškuliaka, kde sa už naozaj dosť rozpršalo, a tak nám neostávalo nič iné, ako sa pobrať domov.
Skanzen vo Vychylovke je naozaj pekný a strávili sme tam viac ako 4 hodiny. Je to jedno z miest, kde to bude určite baviť aj deti. Hlavne ak ich vezmete na vyhliadkovú jazdu vláčikom. Takže ak rozmýšľate, kam na výlet cez slnečné dni, určite stojí toto miesto za zváženie. Ale ponáhľajte sa. Sezóna končí už o pár dní na konci októbra.
Skanzen prešiel za posledných pár rokov mnohými zmenami a neustále sa rozvíja a vylepšuje. V prípade, že by ste si chceli prečítať, čo všetko sa v skanzene zmenilo za posledných 10 rokov, tak určite odporúčame tento článok.
Ak sa vám tip na tento výlet v malebnom prostredí regiónu Kysúc páčil, tak ho určite pošlite kamarátom. Viac tipov na výlety nie len po Slovensku, ale aj v zahraničí, nájdete na blogu Cestuj za menej i na sociálnych sieťach instagram a facebook.
ĎAKUJEME!
Skanzen Vychylovka – Múzeum kysuckej dediny a Historická lesná úvraťová železnica na Kysuciach
Cestovanie je moja vášeň a vášeň mojej priateľky, ktorá prepukla niekoľko rokov dozadu. Začalo to pomaly a teraz sa to nedá zastaviť. Ešte sa poriadne nevrátim z jedného výletu a už plánujem ďalší.
Venujem sa najmä plánovaniu ciest, hľadaniu leteniek a celkovo všetkému okolo cestovania.