Morava s Toyota Corolla Cross Hybrid

TIP na výlet vhodný pre rodiny s deťmi na Morave

Pár mesiacov dozadu nás oslovila spoločnosť Toyota, či by sme si nechceli vyskúšať ich nové vozidlo, ktorým je Toyota Corolla Cross Hybrid. Povedali sme si, prečo nie, a začali sme s plánovaním jarného výletu. A kam vyraziť, ak nie na našu obľúbenú Moravu. V pláne bolo pár známych miest a doplnili sme si do itineráru pár lokácií, kde sme ešte neboli. Veterné mlyny, Archeoskanzen, najpopulárnejšia česká jaskyňa a priepasť. Vyzeralo to na nabitý predĺžený víkend.

Žiaľ, Daniel a Majka plánujú, dieťa mení. Aj o tom je cestovanie s deťmi, a tak nás večer pred odchodom navštívila vysoká teplota. Takže plán na rodinný výlet padol. Bola by však škoda nevyužiť zaplatené ubytovanie a vstupenky do jaskyne, ktorá býva pravidelne vypredaná. Zavolal som preto brata a vyrazili sme na pánsku jazdu s trošku upraveným programom.

Cesta na Moravu s Toyota Corolla Cross Hybrid

Brácha som vyzdvihol na hybride Corolla Cross, ktorý je niečo medzi crossoverom a obyčajným SUV. Ani veľké, ani malé. Povedal by som, že také fajn rodinné vozítko do práce, obchodu, či na výlet. Kufor bol o dosť väčší, ako na mojom aute, a tak som tam napratal naozaj kadečo. Pôvodne sme sa balili na rodinný výlet, a tak som mal kufor plný hračiek, plienok, kopa kopa oblečenia a samozrejme kočík. S prehľadom sa to tam všetko zmestilo a ešte mi ostalo veľa miesta. Ráno som to potom všetko vyhádzal a vzali sme si len čo bolo potreba. Aspoň ostalo miesto na nákupy. 😀

Toyota Corolla Cross – Bezpečnosť na ceste

Čakala nás približne 2 hodiny dlhá cesta na Moravu. Z môjho auta som zvyknutý na rôzne asistenčné systémy, ale tu ich bolo podstatne viac a dosť sa mi páčili. Hlavne na diaľnici. Celkom fajn fičúra bola, že si auto udržiavalo bezpečný odstup od vozidla pred ním a tiež od vedľa jazdiaceho auta. Tiež adaptívny tempomat prípadne automatické svetlá potešia. Ja som si chvíľami pripadal, že už ani nemusím šoférovať a auto si išlo samo. Možno sa toho za pár rokov dožijeme. Lebo autá to už vedia, len to nie je schválené.

Samozrejmosťou je Apple Car a Android auto, na ktoré som už zvyknutý a podpora nechýba ani tu. Ani neviem ako, a dorazili sme do prvej zastávky.

Veterný mlyn Jalubí

Tou bola moravská obec Jalubí v Zlínskom kraji. Nachádza sa tu totiž veľmi pekná replika historického veterného mlyna. Pôvodný mlyn sa v obci nachádzal už v roku 1840 a na svojom mieste bol až do roku 1941, kedy bol zbúraný. Momentálne na jeho mieste stojí verná kópia. Takto v zime sa dá pozrieť aspoň z vonku, ale cez sezónu si mlyn viete obzrieť aj z vnútra.

Chvíľu sme sa tam pomotali a keď sme si ho obzreli z každej strany, tak sme sa presunuli do vedľajšej obce Modrá.

Archeoskanzen Modrá

Tu som mal na pláne hneď dve miesta, ale keďže s nami Mili nebola, tak sme jedno vynechali. Tým vynechaným miestom bol areál Živá voda, kde sa dajú sledovať sladkovodné ryby. Asi najzaujímavejší je vodný tunel v hĺbke 3,5m. Toto sme si však nechali ujsť a radšej sme šli vedľa, kde sa nachádza archeoskanzen.

Archeoskanzen Modrá predstavuje vernú kópiu Veľkomoravského mestečka z 9. storočia. Vznikol na mieste, kde sa pôvodne nachádzala keltská osada. Takto mimo sezóny je štandardne zatvorené, ale na Google mapách som našiel recenzie, že nejakých ľudí dnu pustili, tak sme to vyskúšali aj my.

Zaklopkali sme na vstupnú bránu a spýtali sme sa, či si to tam môžeme obzrieť. Milá pani nám samozrejme predala lístky a za minútku sme boli dnu.

V skanzene nájdete repliky poľnohospodárskych budov, svätyne, príbytky, hradbu s palisádou či kamenný palác z obdobia Veľkej Moravy.

Okrem toho tam pobehujú rôzne zvieratká. Prasiatka, oslík, kozy, sliepky. Určite poteší aj malé deti. Nám sa tam dosť páčilo.

Velehrad – Najznámejšie pútnické mesto na Morave

Zo skanzenu sme sa presunuli vedľa, do mesta Velehrad, ktoré patrí k najvýznamnejším pútnickým miestam v Českej republike. Zaujímavosťou je, že miestnu baziliku navštívil aj Ján Pavol II. Cez sezónu a víkendy sa dá absolvovať aj prehliadka vnútorných priestorov, prípadne podzemia. Cez týždeň si môžete aspoň kostolík obzrieť zvnútra. Určite odporúčame, je naozaj krásny.

História tohto miesta sa začala písať pred viac ako 800 rokmi , kedy do údolia riečky Salašky prišlo prvých 12 cisterciánskych mníchov , aby neďaleko obce Veligrad, dnešné Staré Mesto, vybudovali svoj kláštor. Práve na základe svojej polohy dostal kláštor svoje meno a stal sa čoskoro nositeľom oveľa staršej duchovnej tradície, ktorá siaha až do 9. storočia, kedy na Moravu prišli slovanskí vierozvestové Konštantín a Metod .

A presne odvtedy sa z Velehradu stalo jedno z najznámejších pútnických miest, kam každý rok chodia zástupy pútnikov. Hlavná cyrilometodská púť sa tu koná vždy 5. júla v deň sviatku svätcov. Takže ak máte chuť, môžete prísť pozrieť.

Hrad Buchlov, Zámok Buchlovice a Rozhľadňa Salaš

Z Velehradu sme sa vybrali smerom na Bukovany, kde sme mali stráviť noc. Ale cestou som ešte naplánoval krátku zastávku na Hrade Buchlov. Ak budete v okolí, tak si určite nenechajte ujsť ani Zámok Buchlovice a Rozhľadňu Salaš. Obe miesta určite stoja za návštevu.

Po príchode na parkovisko pri hrade som prišiel na to, že dnes si hrad asi neobzrieme. Akože vedel som, že bude zatvorené a prehliadka nepripadá do úvahy, ale myslel som si, že sa dostanem aspoň na nádvorie. Ale obrovská brána bola zatvorená, takže nič z toho. Nevadí, prídeme nabudúce.

Z Buchlova sme sa sa potom presunuli do finálnej destinácie dňa, ktorou bola obec Bukovany.

Veterný mlyn Bukovany

Obec Bukovany sa nachádza len kúsok od mesta Kyjov a Bukovanský mlyn nájdete nad obcou, kam sa môžete dostať aj po miestnej cyklotrase. Tá sem vedie cez tradičnú vinársku oblasť Slovácka.

Areál okrem mlynu poskytuje rôzne iné atrakcie, ako napríklad Alej čských panovníkov, reštauráciu, minizoo, ubytovanie.

Samotný mlyn bol otvorený v roku 2004 a autorom je pán Josef Kouřil z Kyjova, ktorý si stavbou mlynu splnil svoj detský sen. Na prízemí nájdete ponuku rôznych suvenírov, na druhom poschodí si môžete pozrieť predajnú výstavku tradičných výrobkov zo Slovácka a na druhom poschodí sa nachádza stála expozícia slováckej kuchyne z prvej polovice 20. storočia.

Na najvyššom poschodí sa nachádza vyhliadková plošina, z ktorej máte nádherný výhľad na celý areál Mlynu v Bukovanoch. Samotná Rozhľadňa Bukovanský mlyn je vysoká 15 metrov a za dobrého počasia môžete vidieť Kyjovsko, Biele Karpaty i kopec Kobyla pri Bratislave.

Ja som zvolil mlyn, ako miesto kde sa ubytujeme. Okrem toho, že je tu pekné prostredie, tak tu aj naozaj veľmi dobre varia a je odtiaľto všade blízko.

Vrbice

Po ubytovaní sme sa ešte poriadne najedli a ako večerný program sme zvolili vinársku obec Vrbice.

Hlavným cieľom bol miestny Hobbitton, nachádzajúci sa vo vrchu Stráž.

Ten je najvyšším bodom celého okolia a stojí na ňom Kostol sv. Jilijí. Okrem kostola a cintorína sa tam nachádza aj pamätník oslobodenia a veľmi pekný veterný mlyn. Ani jedno z toho však nebolo hlavným bodom programu. Tým boli poklady zasadené priamo v kopci – unikátne vínne pivničky. Dokonalo zapadajú do miestneho vinárskeho regiónu a prechádzke máte pocit, ako keby ste sa ocitli v Pánovi prsteňov. Počas roka máte hneď niekoľko príležitostí niektoré z nich dokonca navštíviť.  Aj počas našej návštevy ich bolo zopár otvorených.

Návštevu určite odporúčame. Ideálne cez leto, keď bývajú otvorené takmer všetky pivničky. A spojiť ju môžete aj s neďalekou Rozhľadňou Kobylí vrch.

Moravský kras – Punkevní jeskyňa a Priepasť Macocha

Ďalší deň sme naštartovali výbornými raňajkami, po ktorých sme vyrazili smer Moravský kras. Hlavným cieľom bola Macocha – najznámejšia priepasť Moravského krasu, ktorá je zároveň aj súčasťou jaskynného systému Punkevní jaskyňa.

Či už jaskyňa, ako aj priepasť sú veľmi populárne a hlavne v lete bývajú cez víkendy vstupy do jaskyne vypredané. Prekvapivo aj takto cez rok majú dosť plno. My sme si objednali vstupenky online tu a nemuseli sme sa báť, že sa nám už vstup neujde.

Ak sa ku Macoche a jaskyni vyberiete aj vy, tak sa dá pohodlne zaparkovať na dvoch miestach. Buď použijete parkovisko v obci Blansko, odkiaľ sa následne k jaskyni a priepasti dá ísť vláčikom, alebo po svojich. Peši to zvládnete približne za 30 minút. Vláčik to stihne samozrejme rýchlejšie.

Druhou možnosťou je parkovisko nad priepasťou Macocha pri hornej stanici lanovky. Toto parkovisko sme využili aj my. Výhodou je, že idete k jaskyni dole kopcom. My sme však využili najkratšiu a zároveň najstrmšiu kabínovú lanovku v Česku.

Vstupenky sa priamo na lanovke dajú platiť len v hotovosti a 249m dlhú cestu zvládne naozaj rýchlo.

Od lanovky je to k jaskyni už len pár metrov. Na náš ranný vstup bola jaskyňa vypredaná. Punkevní jaskyňu objavil v roku 1909 a je to najväčší jaskynný systém, ktorý vytvorila rieka Punkva. Najväčším lákadlom prehliadky je to, že sa dostanete až na dno priepasti Macocha a zavŕšite to plavbou loďkami v útrobách jaskyne. Zaujímavý zážitok, ktorý určite stojí za to.

Okrem toho, že samotná jaskyňa a loďky sú super, tak aj výklad sprievodcov je naozaj zaujímavý a vtipný. Celkovo som si všimol, že to bratia Češi vedia. Človek sa kadečo dozvie a aj sa zasmeje.

Prehliadka trvala približne hodinku a po prehliadke jaskyne sme si zbehli obzrieť ešte hornú a dolnú vyhliadku Macochy, aby sme to mali obzreté z každej strany.

Veterný mlyn Rudice

Z Macochy sme sa následne presunuli na predposlednú zastávku výletu. Bol ňou mlyn v obci Rudice neďaleko od Brna. Podľa internetu malo byť otvorené. Žiaľ, akosi nevydalo a mlyn mal zamknutú bránku a nám neostalo nič iné, len si ho obzrieť aspoň zvonku. Toto je nevýhoda výletov mimo hlavnej turistickej sezóny.

Vizovice

A od mlyna sme sa vybrali na cestu domov s krátku zastávkou vo Vizoviciach, kde nájdete nádherný zámok z polovice 18. storočia s naozaj unikýtnym interiérom? Asi najkrajšou miestnosťou na zámku je reprezentačný sál, ktorý aj dnes slúži na rôzne kultúrne a spoločenské podujatia. Bály a plesy v minulosti tu museli byť nádherné.

Zámok vo Vizoviciach vznikol v polovici 18. storočia na mieste bývalého cisterciánskeho kláštora v modernom francúzskom barokovom štýle. Pri prehliadke si budete môcť pozrieť bohaté zámocké interiéry zariadené nábytkom v štýle baroka, rokoka, empíru i biedermeieru. Nám sa tam naozaj páči. A cestou zo zámku sa nezabudnite zastaviť u Jelínka. My sme si tam urobili krátku zastávku v návštevníckom centre, kde sa dajú absolvovať prehliadky výroby a ochutnávky miestnych produktov.

A po prehliadke likérky nás už čakala posledná časť cesty do Žiliny a na druhý deň vrátenie auta do Bratislavy. Týždeň s Toyotou a hlavný bod programu, predĺžený víkend na Morave bol za nami.

Toyota Corolla Cross Hybrid – Hodnotenie

Päť mlynov, jeden skanzen, priepasť Macocha, hrad, jaskyňa, rodinný nákup či cesta na nahrávanie nového podcastu – takmer tisíc kilometrov najazdených v okolí Žiliny, Bratislavy a počas predĺženého víkendu na Morave. Aj keď nevyšlo všetko úplne podľa predstáv a rodinný víkend s Mili a Majkou sa na poslednú chvíľu zmenil na “pánsku jazdu” s bratom (choroba a/alebo ďalšie zubky), aj napriek tomu som si tento týždeň poriadne užil.

Testovanie vozidla TOYOTA COROLLA CROSS HYBRID od najpredávanejšej značky na svete sa mi naozaj páčilo. Aj keď som skôr zástanca benzínu a manuálnej prevodovky, tak si ma hybrid s automatom na chvíľu určite získal.

Veľa priestoru vpredu a aj na zadných sedačkách, množstvo asistenčných systémov, pri ktorých som si pripadal, že ani šoférovať nemusím, panoramatické okno, či celkom slušný kufor (aj nejaké tie krabice z IKEA sa tam bez problémov zmestili).

Ideálne autíčko na výlet s rodinou, rodinný nákup či len tak na vozenie po meste. A, prekvapivo, ani spotreba nebola tragická – po týždni jazdenia som sa dostal na priemerku 6,1 l / 100 km, čo je na tak veľké auto slušné. Kazila mi to hlavne diaľnica, kde som to dal cez osem. Keď k tomu prihodím bezdrôtové nabíjanie mobilu a veľkú dotykovú obrazovku, ktorá podporuje Android Auto, tak viem, že sa dostanem kam potrebujem a ani mobil sa mi nevybije. Okrem toho sme skúsili nahodiť aj našu autosedačku a tiež bez problémov. Isofix je už asi štandard všade a ani tu nechýbal.

A čo vy? Dali by ste sa nahovoriť na hybrid?