Umenie na mieste X

Košický kraj – Umenie na mieste X

Zádielska dolina, Senianske rybníky, Turzovské jazero, Herliansky gejzír a letohrádok Sans Souci v Iliašovciach. Týchto päť jedinečných lokalit Košického kraja ponúka pohľad na nové umelecké diela, ktoré sú súčasťou projektu – Umenie na mieste X. Cieľom je prepojenie človeka a prírody a vznikli práve tu na Kraji sveta. Nie len tieto miesta sme spoznávali vďaka pozvaniu od Košice Región Turizmus.

A čo sme teda zažili? To sa dozviete, ak sa začítate do najnovšieho blogu.

Deň prvý – Sans Souci v Iliašovciach, Spišská Nová Ves a Kluknava

Naše putovanie po Košickom kraji sme začali v okolí Spišskej Novej Vsi, v dedinke Iliašovce. Obec sa nachádza v severozápadnej časti Hornádskej kotliny v doline Iliašovského potoka a je známa tým, že sa tam nachádza Letohrádok Sans Souci, alebo ako by domáci povedali – Tisícročná kaplnka. Okrem toho tu nedávno vznikla inštalácia zo série „Umenie na mieste X„, takže sme si to nemohli nechať ujsť.

Trasa ku kaplnke

Ak sa k letohrádku vyberiete aj vy, tak je najlepšie zaparkovať pri futbalovom ihrisku v Iliašovciach, odkiaľ ku Tisícročnej kaplnke vedú dve cesty. Buď využijete novú cyklotrasu po ľavej strane okolo MK Maringkotka Kaffe, alebo pôjdete rovno po modrej turistickej značke. Obe trasy sú vhodné aj pre kočík. My sme to zvládli s prehľadom. Len časť trasy ide cez lúku, čo nie je problém ak je sucho. V čase dažďa by som kočík nechal doma a spoľahol by som sa radšej na nosič. Zároveň tu momentálne prebieha príprava na cyklotrasu, takže už čoskoro bude prístup ku kaplnke ešte jednoduchší.

Umenie na mieste X – Figová jama

Približne po 30 minútach sme dorazili na miesto. Miestnu Kaplnku Sans Souci nechal v druhej polovici 18. storočia postaviť gróf Štefan Csáky aj so svojou manželkou Júliou a bola súčasťou väčšieho letohrádku, ktorý slúžil pre filozofiu, krásne umenie, pokoj a duševnú slobodu. Žiaľ, Júlia nehospodárila moc umne, čoho dôsledkom bolo, že skrachovali a nechali letohrádok zrovnať so zemou. Zachoval sa len obelisk a vyššie spomenutá kaplnka.

Na mieste, kde kedysi gróf Čáky vytvoril barokový rekreačný areál, nájdete po novom aj lievikovitú jamu s priemerom 10 metrov, ktorá je obložená miestnym kameňom a uprostred vyrastá figovník. Dielo odkazuje na bohatú históriu lokality a na vášnivé zberateľstvo šľachty, ktorá si zo zahraničia nechala nosiť exotické druhy rastlín a tunajším ľuďom tak ukazovala nové horizonty a posúvala hranice poznania. Je to naozaj veľmi pekné dielo umiestnené na nádhernom mieste a jeho autori Martin Piaček a Matej Gavula ho nazvali Figová jama.

Čo pozrieť v okolí

Po prehliadke figovej jamy a samotnej kaplnky sme sa ešte pohojdali na hojdačkách a obzreli sme si množstvo lavičiek a ohnísk v okolí. Naozaj skvelé miesto na opekačku. Už nám chýbala len špekáčka, slaninka a chlieb s horčicou. Tu sa určite ešte niekedy vrátime. V okolí sa dokonca nachádza aj Sauna v lese.

Maringkotka kaffe, Spišksá Nová Ves a Kluknava

Následne sme sa presunuli dole kopčekom až ku cyklotrase, kde sa nachádza parádna kaviareň MK maringotka kaffe. Tie koláče naozaj nemali chybu. My sme vyskúšali malinový a mango a oba bez chyby.

Následne sme pokračovali do mesta Spišská Nová Ves, kde sa nachádza 87 metrov vysoká kostolná veža. Drží si prvenstvo ako najvyššia na Slovensku a zaujímavosťou je, že na jej štyroch stranách sa nachádza až sedem hodinových ciferníkov, ktoré poháňa jeden hodinový stroj. Ak si chcete na vežu vyliezť aj vy, tak sa treba objednať v turistickej a informačnej kancelárii neďaleko.

A po Spišskej sme sa presunuli do dedinky Kluknava, kde nájdete jeden z posledných historických krytých drevených mostov na Slovensku.

Postavili ho v roku 1832 zo smrekovca, je dlhý 27 metrov, široký 3,5 metra, vysoký 6 metrov a dodnes slúži svojmu účelu.

Ak si ho chcete pozrieť aj vy, tak odporúčame zaparkovať pri miestnom cintoríne a vybrať sa na krátku prechádzku po Náučnom chodníku Osobnosti a história Kluknavy.

Ubytovanie Kongres Hotel ROCA Košice

A deň sme ukončili v Košiciach, ktoré sme zvolil za základňu na nasledujúcich pár dní. Ubytovali sme sa v Kongres Hotel ROCA Košice Výhoda bola, že priamo pri ubytku bolo veľké parkovisko, takže nebol žiadny problém. Kto pricestuje autom, tak hneď oproti sa nachádza zastávka električky, ktorá vás odvezie priamo do centra. Keďže sme však boli autom, tak sme MHD nevyužívali.

Mili mala na izbe nachystanú detskú postieľku a asi najviac sa jej páčili schodíky do našej postele. Celkovo to bolo fajn ubytko na dobrom mieste.

Deň druhý – Zádielska dolina, Hájske vodopády a obec Hačava

Na druhý deň sme mali v pláne veľa prírody a rôzne pekné miesta v okolí. Zádielska dolina, Hájske vodopády a „Čičmany“ východu – obec Hačava.

Deň sme začali našou najobľúbenejšou časťou na dovolenke- raňajkami. Majku najviac potešil chlieb vo vajci a Milinka si pochutila na koláčiku. Potom už plní síl hurá na výlet.

Umenie na mieste X – Kométa

Prvou zastávkou dňa bola Zádielska dolina, ktorá sa nachádza v juhovýchodnej časti Slovenského krasu hneď za obcou Zádiel. Celková dĺžka Zádielskej doliny je dačo cez 10 km a súčasťou doliny je takmer 4 km dlhá krasová tiesňava nazývaná Zádielska tiesňava.

A práve na tomto mieste vznikla ďalšia inštalácia zo série „Umenie na mieste X – Kométa“.

Bubon miešačky a vyhodené vianočné stromčeky. To je hlavný materiál, ktorý bol použitý na toto umelecké dielo, ktoré svojou siluetou evokuje letiacu kométu na horizonte. Umiestnená je na pomedzí prírodnej rezervácie a industriálnej krajiny, pričom prepája vápencové skaly s neďalekou stavbou cementárne. Naozaj zaujímavé dielo, ktoré stojí za návštevu, ak sa vyberiete na výlet do Zádielskej doliny.

Čo pozrieť v okolí

A keď tu už budete, tak sa určite prejdite aj po doline. Tá je, mimochodom, najhlbšou tiesňavou na Slovensku a okrem toho je miestami široká len 10m. V horných častiach je dolina zarastená lesným porastom a v dolnej časti prechádza do suťovísk a skalných útvarov. Asi najviac počas prechádzky zaujme svojim tvarom hlavne 105 metrov vysoká Cukrová homoľa, ktorá je najvyšší vežovitý skalný útvar na Slovensku.

Po prechádzke sa zastavte aj v neďalekej obci Háj, odkiaľ sa môžete vybrať do Hačavy cez Hájsku dolinu, kde sa nachádzajú Hájske vodopády. Dolinou preteká potok, ktorý vytvára vďaka výškovým rozdielom sústavu perejí, kaskád a 10-tich vodopádov rôznej veľkosti. Ale pozor na obuv – vezmite si poriadne topánky, dosť sa tam šmýka. Túto časť výletu som absolvoval len ja a baby ma počkali v Hačave. Je to naozaj veľmi pekná prechádzka uprostred prírody.

A na konci prechádzky sa ocitnete v Hačave. V obci, kde na konci 18. storočia prišli obyvatelia rusínskeho pôvodu. Dedinka je zaujímavá tým, že sa tu zachovala pôvodná ľudová architektúra – drevenice a sedliacke murované domy. S prižmúreným okom môžeme povedať, že sú to také menšie Čičmany východu. Tých dreveničiek je tu naozaj len pár, ale treba uznať, že sú pekné.

A po krátkej prechádzke po Hačave sme sa presunuli naspäť do Košíc. Ďalší deň na Kraji sveta bol za nami.

Deň tretí – Gelnica a Štefanská Huta

Tretí deň sme si naplánovali taký pohodovejší. Čakala nás Gelnica a okolie. Turzovské jazero, hojdačka v Gelnici a krátka zastávka v Štefanskej Hute.

Umenie na mieste X – Račia procedúra

Jednou z najvyhľadávanejších letných lokácií v blízkosti Gelnice je lokalita Turzov. A práve tu sa nachádza ďalšie z diel z edície „Umenie na mieste X“. Volá sa Račia procedúra a predstavuje spomienky autorky na bezstarostné letné kúpanie na brehu jazera. Štruktúra diela je zaujímavá na dotyk. Ak si dielo chcete vychutnať naplno, tak sa po ňom prebehnite bosou nohou. Vyskúšala si to aj Majka.

A potom šup do studenej vody, rovnako ako to robili za čias Rakúsko-Uhorska, kedy tu boli známe kúpele a bežní ľudia si tu bok po boku liečili problémy dýchacích ciest a nervovej sústavy spoločne s vtedajšou šľachtou. Najčastejšie sa tu inhaloval vývar vody z tunajších jazier s ihličím. Žiaľ, po kúpeľoch ostali už len schátrané budovy, ale atmosféru to má stále super.

Dnes je toto miesto prírodným kúpaliskom a aj počas našej návštevy tu bolo naozaj plno.

Gelnica

Okrem jazera tu nájdete aj vysunutú expozíciu Baníckeho múzea v Gelnici. To sme my, žiaľ, nestihli, ale vraj tam je pekne. Aspoň cez plot sme nakukli ako sa v 17. storočí spracovávala ruda. Funguje tu totiž unikátny historický drviaci banský stroj pochwerk. Poháňa ho voda z neďalekého Turzovského jazera.

A hneď vedľa skanzenu sa nachádza Dedičná štôlňa Jozef, ktorá  sprístupňovala juhovýchodnú časť Gelnickej žily. Jej celková dĺžka je viac ako jeden a pol kilometra a dá sa obzrieť počas komentovaných prehliadok. Ak tam chcete ísť aj vy, tak si pre istotu skontrolujte otváracie hodiny tu.

Následne sme sa presunuli priamo do Gelnice a išli sme sa pozrieť k K vyhliadkovej veži Bognár. Ideálne miesto na krátky výlet. Priamo z Gelnice to netrvalo viac ako 20 minút a cestu hore kopčekom zvládla s prehľadom aj Mili. Pekne si cupkala po vlastných. Z rozhľadne je krásny výhľad na mesto Gelnica a priľahlé kopce Volovských vrchov. Okrem rozhľadne tu nájdete aj ďalšiu z hojdačiek v prírode. Nachádza sa priamo pod rozhľadňou a je v tvare srdca.

Potom sme to už len zbehli dole z kopca a zaparkovali pri reštaurácii Biergarten Gelnica. Ak pôjdete okolo, tak sa tam určite zastavte. Výborné jedlo, milá obsluha a obrovské porcie.

Štefanská Huta

A po Gelnici sme si urobili ešte krátku zastávku v Štefanskej Hute, kde bol v rokoch 1787-1809 postavený hámor, v ktorom sa spracovávala ruda. Neskôr tento komplex modernizovali a upravili a patril medzi najmodernejšie hutnícke zariadenia vtedajšej doby. Bola to dokonca prvá továreň v Európe kde sa elektrolýzou vyrábala meď, striebro a ortuť. Dnes sú tieto dávne časy za nami a nachádzajú sa tu už len pozostatky tohto komplexu.

A po Gelnici a okolí bol ďalší pekný deň za nami.

Deň štvrtý – Herľany, Rozhľadňa Čerešenka a Košice

Štvrtý deň sme mali v pláne navštíviť 3 miesta. Herľany, Čerešenku a Košice, kde sme mali aj naše ubytko. Čakal nás naozaj dlhý deň.

Umenie na mieste X – Za časom na oblohe

Trpezlivosť a plynutie času. To sú dva hlavné motívy, ktoré nás sprevádzali pri návšteve obce Herľany. Tie sú známe hlavne vďaka Herlianskemu gejzíru, ktorý bol dlhé roky jediným studeným gejzírom v Európe. Dnes podobné úkazy nájdete ešte v Nemecku, na Ukrajine a Islande.

Za zrod môže ďakovať rozkvetu miestnych kúpeľov v 19.storočí, kedy tento prírodný úkaz aktivovala ľudská činnosť – vrt hlboký 404,5 metra a odvtedy samovoľne strieka až do výšky 22 metrov. Ak si ho chcete pozrieť v plnej paráde, tak si budete musieť počkať. Interval medzi erupciami je 34-36 hodín a približný čas očakávanej erupcie je zverejnený na stránke obce. Ja som si pekne privstal (o 4-tej ráno), aby som to stihol. Ráno tu okrem mňa bolo ešte zopár ľudí. Je to naozaj fascinujúce, že tento úkaz môžeme sledovať práve v tejto malej obci neďaleko Košíc.

Za časom na oblohe

Na podobnom princípe (aktivácia ľudskou činnosťou) funguje aj nová atrakcia kúsok od gejzíru. Sú ňou slnečné hodiny od autora Samuela Velebného. Ak chcete vidieť, čo dielo ZA ČASOM NA OBLOHE dokáže, budete si musieť počkať na pekný slnečný deň. Postavíte sa na hodiny a váš tieň ukáže aktuálny čas. Celkom cool činnosť, kým čakáte na divadlo s gejzírom. Alebo po divadle. 🙂 My sme mali na počasie šťastie, takže sme si mohli obzrieť dielo v plnej paráde.

Čo pozrieť v okolí

Okrem Herlian stojí za návštevu aj neďaleká Rozhľadňa Čerešenka, ktorá je spomienkou na slávnu Bitku pri Rozhanovciach, ktorá sa odohrala 15. júna 1312 a bola vraj najväčšou rytierskou bitkou od čias mongolského vpádu do Uhorska. Zúčastnilo sa jej približne 10 000 bojovníkov, čo bolo na tú dobu naozaj niečo výnimočné. Kamenná stavba má tvar hranolu s otvormi v tvare kríža, čo má pripomínať práve stredovekú vežu. Okrem veže stojí za zmienku aj okolie. Hojdačky, lavičky, preliezky… Mali sme dosť problém dostať odtiaľto Mili preč. Výhodou rozhľadne je, že sa k nej dá prísť aj autom. Nájdete ju medzi obcami Čižatice a Chrastné, takže nič náročné na hľadanie.

Košice

A po umení, kultúre a historickom okienku sme si ešte dali prechádzku po Košiciach. Ak ste tam ešte neboli, tak určite choďte pozrieť. Naozaj príjemné miesto na výlet. My sme okrem mesta zastavili aj v miestnej Zoo, kde žije viac ako 320 druhov zvierat v počte približne 2800 kusov. Rozlohou 292 ha sa radí ZOO v Košiciach medzi 3 najväčšie zoologické záhrady v Európe. Takže máte čo robiť, aby ste si to tam celé obzreli.

Okrem zvieratiek si tam môžete pozrieť aj dinosaury, nakoľko je súčasťou aj dinopark. Sú tam desiatky sôch, paleontologické ihrisko či 3d kino. Nám sa tam naozaj páčilo.

Ak navštívite Košice s deťmi aj vy, tak určite odporúčame aj zastávku na Košickej detskej železnici. Tú sme žiaľ už nestihli. Aspoň máme čo pozrieť nabudúce, keď sa sem vrátime.

A po dni plnom objavovania sme sa opäť vrátili do hotela. Na ďalší deň nás totiž čakal posledný deň na Kraji sveta.

Deň piaty – Senianske rybníky, Sobrance, Michalovce a Oborín

A naše putovanie po Košickom kraji ukončíme na Dolnom Zemplíne v okolí Sobraniec. Na mieste, kde ak by bol plot a za ním nič, tak by nás to vôbec neprekvapilo. Skutočný Kraj sveta. Deň sme ako obvykle začali raňajkami, potom sme sa pobalili, nahádzali do auta a vyrazili sme na poslednú časť výletu.

Umenie na mieste X – Kukaň

Hlavným bodom programu boli Senianske rybníky. Práve tu na západnom brehu rybníkov, v parku v obci Senné, vznikla ďalšia inštalácia zo série Umenie na mieste X, ktorú vytvorili Tomáš Kocka Jusko a Alex Selmeci. Je ním dielo KUKAŇ. Dva koše z prírodného prútia sú niečo ako hniezdo alebo vyhliadka určená vtákom. A miesto je zvolené naozaj výborne. Senianske rybníky sú jednou z najvýznamnejších ornitologických lokalít v strednej Európe. Voľným okom tu môžete pozorovať viac ako 160 druhov vodného vtáctva – kačice, husi, čajky, rybárikov či volavky… Na jeseň tu dokonca hniezdia desiatky tisíc husí.

Ak sa tu vyberiete aj vy, tak zaparkujte pri miestnom kaštieli, odkiaľ je to k dielu a k samotným rybníkom už len kúsok. Cez mokrade a močiare vedie Náučný chodník Vtáčim rajom, ktorého dĺžka je viac ako 15 kilometrov. Takže máte čo robiť, ak si to tu chete obzrieť poriadne. My sme si pozreli len kúsok a bolo to super. Všade kpa vtákov a naozaj pekné prostredie. Len tie komáre…

Čo pozrieť v okolí

Ak vám po návšteve rybníkov ostane čas, tak máte na Dolnom Zemplíne naozaj veľa možností. Zemplínska šírava, Morské oko, Beňatinská veleryba, rôzne zrúcaniny a kaštiele. My sme si však vybrali 3 iné zastávky, ktoré odporúčame aj vám.

Gitarové múzeum Sobrance

Po návšteve rybníkov určite odporúčame zastávku priamo v Sobranciach. Nachádza sa tu totiž svetový unikát – Gitarové múzeum, ktoré pod svojou strechou ukrýva neuveriteľných 1 100 exponátov, mapujúcich vývoj a výrobu gitár v Československu po druhej svetovej vojne. Múzeum je otvorené viac menej na objednávku. V podstate sú k dispozícii stále, ale treba si zavolať. My sme na otvorenie expozície od zavolania čakali približne 15 minút, čo bolo úplne v pohode.

V samotnom múzeu sa nachádza viac ako 200 gitár, väčšinou značky Jolana. Nájdete tu rôzne zaujímavé kúsky, napríklad gitaru kapely Olympic aj s podpisom. Mna však najviac zaujala gitara podpísaná od herca Stevena Seagala. Ten tu vraj z času na čas chodieva do Aikido Doja v Strážskom. A raz tu mal dokonca aj koncert, kde hral na podobnej gitare, ako v múzeu.

Múzeum veteránov Michalovce

A po prehliadke gitár sa určite zastavte aj v Michalovciach. Pár dní dozadu tu totiž otvorili Múzeum veteránov – História na kolesách. Nájdete tu rôzne historické vozidlá a nadšenci veteránov si určite prídu na svoje. Na jednom mieste nájdete vozidlá nášho detstva. Nám sa tam naozaj veľmi páčilo. Jediný problém je, že sme to tak trošku nemohli nájsť. Značenie potrebuje trošku vylepšiť. Google vás navedie ku ubytovni a ku škole. A tam som ostal trošku zmätený, nakoľko múzeum nikde. Ale milý pán na vrátnici mi ukázal cestu a nakoniec sme to našli.

Pred kruhovým objazdom na Partizánskej ulici treba odbočiť na parkovisko vpravo a následne prejsť cez plechovú bránu na konci parkoviska. Tu už nájdete samotnú expozíciu. Do budúcnosti tu dokonca pripravujú modelovú železnicu a šlapacie autíčka pre deti. Okrem toho tu v letnej sezóne premáva aj Veterán expres, ktorý vás odvezie na Morské oko a Zemplínsku Šíravu.

Vodná zážitková cesta Oborín

To najlepšie sme si však nechali na koniec – Vodná zážitková cesta v Oboríne. Ideálne miesto na ukončenie výletu. Mokrade, močiar, drevené mostíky ponad vodu. Toto všetko nájdete na mŕtvom ramene rieky Laborec. Takéto miesta my (a komáre) môžeme. Za nás to bolo jedno z TOP3 miest, ktoré sme na východe na tomto výlete videli. Chodník má dĺžku približne 3 km a nájdete na ňom lávky, pozorovacie veže na sledovanie vtáctva a rôzne náučné tabule. Okrem chodníka sa neďaleko nachádza Dolnozemplínska cyklomagistrála, ktorá meria viac ako 90 kilometrov a prevedie vás po celej tokajskej oblasti.

A práve tu v Oboríne, sa naše putovanie za miestami X na Kraji sveta skončilo. Už nás čakala len cesta domov.

A ako sa nám páčilo na Kraji sveta?

Päť dní v Košickom kraji bolo naozaj intenzívnych a zažili sme mnoho skvelých zážitkov, navštívili sme mnohé krásne miesta a stretli kopa milých ľudí. Všetci traja sme si to nesmierne užili a už teraz plánujeme, že sa na niektoré miesta opäť vrátime, aby sme ich preskúmali podrobnejšie.

A ak vás zaujímajú i iné destinácie nie len doma, ale aj v zahraničí, nezabudnite sledovať aj náš blog Cestuj za menejinstagram a facebook.

Vidíme sa na KRAJI SVETA!

Dovidenia!

*Disclaimer: Článok vznikol v spolupráci s Košice Región Turizmus.